iOS vs Android: appels vs peren

Ik sprak kortgeleden een ontwikkelaar die graag apps wil ontwikkelen. De vraag was; ontwikkelen voor Apple of Android? Hij had een sterke voorkeur voor Android. De vraag welk OS beter is laat zich lastig beantwoorden. Omdat je appels met peren vergelijkt. Of beter: je vergelijkt appels met een mand vol fruit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Verkoopaantallen

Als je kijkt naar aantallen dan is het duidelijk: de Android verkoopaantallen liggen hoger dan die van de iPhone en iPad.  Flink hoger, en dit is al een tijd zo. De mobiele markt wordt in verkopen en in het bijzonder door Samsung. Dit zien wij echter niet terug in het gebruik van onze producten. Als we kijken naar de bezoekersaantallen van de NOS-app, dan is de verhouding iOS / Android ongeveer fifty-fifty. En deze verhouding . Om dit verschil tussen bezit en gebruik te verklaren dan is kijken naar verkopen dus niet genoeg. Er is meer aan de hand.

Segmenten in de smartphone markt

Een iPhone is een iPhone: een high-end toestel met een prijs die daarbij past. Er zijn wel verschillende soorten iPhones, maar dit is kiezen tussen luxe, nog luxer of superdeluxe. Als je Android toestellen naast elkaar legt, dan wordt snel duidelijk dat kwaliteit en prijs enorm variëren. De flagship toestellen zoals de Samsung Galaxy S5, de HTC One en de Nexus 5 wedijveren met de iPhone. Maar er zijn veel meer Android toestellen op de markt uit het middensegment en het budget-segment.

maakt een onderverdeling van smartphones in prijsklasse. Dit leidt tot verhelderende inzichten. Ruim 80% van de Apple smartphones zitten in het high-end segment van boven de $400. Van Android bevindt slechts een kleine 20% van de markt zich in dit high end segment. Als je naar de high-end markt voor smartphones kijkt, dan kan je gewoon niet om Apples iPhone heen.

Dit betekent dat ruim 80% van de Android toestellen zich in het midden- en budget segment bevindt (onder $400). Het zwaartepunt van Android ligt in het budget-segment met een prijs lager dan $200. Hier gaan dus verreweg de meeste toestellen naartoe. De meeste mensen kopen dus de goedkoopste Android smartphones, maar is dit daarmee de meest interessante groep om voor te ontwikkelen?

Als ik kijk naar de cijfers van de NOS-app dan varieert gedrag nogal per toestel. Over het algemeen zijn high-end toestellen actiever dan low-end toestellen. De contactfrequentie van gebruikers met een Galaxy S5 en een iPhone 5 met de NOS-app ligt rond de 1x per dag. Gebruikers met een budget toestel, zoals een Samsung Galaxy Young, komen veel minder vaak. Dit is een van de redenen dat downloads op high-end devices waardevoller zijn dan downloads op budget toestellen. Dat is iets om rekening mee te houden.

Apple App Store maakt de meeste omzet

Als we kijken naar omzet van apps in App Store en Google Play dan is Apple nog steeds dominant. In april 2014 meldde App Annie dat de wereldwijde omzet van Apple’s App Store 85% hoger ligt dan de wereldwijde omzet van Google Play. Ook hiervoor zijn meerdere redenen aan te dragen; het heeft te maken met het aanbod in de stores, mogelijk met de presentatie van het aanbod maar wellicht ook met de demografie van toestelbezit. Dit is eerder op een wankele manier gesuggereerd door Business Insider. Het is speculatie, maar zet je wel tot nadenken.

Dus wat moet je als nieuwe developer gaan ontwikkelen? De wedstrijd wordt niet meer gewonnen met de beste specs van een toestel. En de wedstrijd wordt zeker niet gewonnen met verkoopaantallen. Ik zou mijn hart volgen, in mijn geval dan kiezen voor Android, en ervoor zorgen dat mijn apps eindigen op beide platforms.

Advertentie
advertisement
Advertentie