Kwaliteit op de eerste plaats in 2022

Nu 2021 ten einde loopt, is het tijd om terug te blikken op wat aanvoelt als zowel het langste als het kortste jaar in de geschiedenis.

Het is bijna onmogelijk om de gebeurtenissen van 2021 bij te houden, met veranderingen van regelgeving, nieuws schandalen, platform veranderingen en ophef onder consumenten. Die stonden allemaal op een of ander moment in het jaar centraal.  Met name digitale reclame heeft dit jaar een enorme hoeveelheid veranderingen doorgemaakt.

Alleen wanneer we nadenken over het waarom en hoe de dingen zijn veranderd, komt er een duidelijk patroon naar voren. Verschuivingen in de vraag van de consument in combinatie met de manier waarop adverteerders veranderen, vloeien allemaal voort uit een toegenomen aandacht voor meer kwaliteit. In 2021 zagen we dat consumenten een meer ethische kant van merkdoelstellingen eisten door bedrijven te dwingen een kant te kiezen in maatschappelijke kwesties. Bedrijven die dachten dat dit slechts een modeverschijnsel was, hebben zich vergist.  Nu wordt van merken niet alleen gevraagd om een authentieke stem te laten horen, maar om rekening te houden ​​met de maatschappelijke invloed die zij hebben. Klanten vragen steeds vaker om ethisch verantwoorde en duurzame producten van bedrijven die hun impact op de planeet verkleinen.

Omgang met Data

Dit jaar is ook cruciaal geweest voor data-ethiek, nu consumenten zich meer bewust zijn geworden van hun digitale voetafdruk. De reactie van de industrie werd aangevoerd door de grote techbedrijven. Het meest opmerkelijk was Apple die het zijn missie maakte om de privacy van users te verbeteren. Google heeft ook de toon gezet toen het de doelpalen verschoof wat betreft de termijn voor 3rd party cookies. Hierdoor werd de discussies over data verlengd terwijl de bedrijven naar een werkbare oplossing toewerken. Dit uitstel heeft voor veel bedrijven voor een welkome adempauze gezorgd. Hierdoor werd hen wat meer tijd gegeven om de manier waarop zij data gebruiken te testen en te onderzoeken.

Als het op kwaliteit aankomt, moeten merken naar alle aspecten van de advertising industry kijken, ook naar de supply chain. De verantwoordelijkheid voor een meer verantwoorde en efficiënte toeleveringsketen is verschoven van het mediabureau, tot aan het merk en tot in de directiekamer. De C-Suite wil nu weten waar hun digital ads worden geplaatst om te begrijpen waar er dalingen zijn in efficiëntie én waar hun merk (mogelijk)  in gevaar kan zijn.

Duurzame data toepassingen, respect voor de gebruiker, het financieren van kwaliteitsjournalistiek, brandsafety en social responsibility hebben merken nu een enorme hoeveelheid aan beslissingen te nemen. Marketeers moeten met al deze zaken rekening houden wanneer ze beslissen waar hun budget wordt besteed  besteed, hoe ze worden geleverd en hoe het  hun merk zal  beïnvloeden, zowel direct als indirect. Dit zal vooral gelden voor nieuwe gebieden zoals CTV die nog steeds groeipijnen doormaken. Er is nog steeds een enorme hoeveelheid educatie nodig en zijn er nog veel voordelen te behalen.  Wij hebben ontdekt dat de “ Supply Path Optimization”  voordelen biedt die verder reiken dan de effectiviteit van media, zoals het energieverbruik en, als gevolg daarvan, een verbetering van de milieu-impact.

Vooruitgang op het gebied van metriek

Een andere belangrijke trend in de industrie is de verschuiving naar betere kwalitatieve media metrics. O.a. met de ‘Attention Economy’ hebben wij enorme sprongen gemaakt in de afgelopen paar maanden. Een grote stap vooruit is dat marketeers de mogelijkheid hebben de impact van hun adspend op de consument beter te kwantificeren. Voor nu is er alleen nog veel te onderzoeken zoals het meetbaar verband tussen aandacht en toekenning.

We hebben nog maar het topje van de ijsberg geschraapt van de uitdagingen waarmee het media-ecosysteem momenteel wordt geconfronteerd. Toch hebben ze allemaal één ding gemeen: elk aspect van digital marketing wordt grondig onderzocht - en terecht. Als gevolg daarvan worden de normen bij elke stap van het customer journey aangescherpt.  Dit is de prachtige trend die we zien bij onze adverteerders, agency en publishing  partners. Er is veel ruimte voor groei en vooruitgang in 2022. Degenen die bereid zijn om de uitdaging aan te gaan en kwaliteit voorop te stellen, heeft goud in handen.

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.