‘Laat je huid stralen, met een potje doffe ellende’

AMSTERDAM – Op 19 mei 2016 lanceerde Terre des Hommes een schrijnend rapport over de betrokkenheid van Nederlandse bedrijven bij kinderarbeid in de Indiase mica-mijnen. Aan RLVNT de opdracht om met een aansluitende campagne mensen bewust te maken van dit kinderleed én hen op te roepen de petitie te ondertekenen.

Mica-mijnen?

Mica zorgt als grondstof voor die mooie glans op je huid, haar, verf of autolak en wordt ingekocht door grote (ook Nederlandse) bedrijven. Wist je dat niet? Je bent niet de enige! Binnen het RLVNTpanel had nog niemand eerder gehoord van mica-mijnen. Laat staan dat zij op de hoogte zijn van welk kinderleed er achter veel producten schuilt. Een mooie uitdaging voor om een creatieve campagne en mediastrategie te ontwikkelen die mensen wakker schudt én oproept de petitie te ondertekenen.

Confrontatie met eigen koopgedrag

Mensen focussen zich natuurlijk vooral op de voordelen van producten. Ze kopen die fijne glansshampoo en cosmetica die hun gezicht doet stralen. Adverteerders spelen hier handig op in door gebruik te maken van portretfoto’s van een prachtige modellen, vergezeld met pakkende claims. In de campagne voor wordt gespeeld met deze manier van adverteren. We promoten shampoo en crème op een glossy manier en zetten daarbij dit keer géén reclamepraatje, maar een confronterende tekst.

Tekla Reuten in de hoofdrol

Het portret van Tekla (ambassadeur van Terre des Hommes) staat centraal in de campagne. Zij gaf haar vrije Pinksterdag op om zich te laten fotograferen door de getalenteerde fotograaf . Zonder hun hulp was het nooit gelukt om in drie dagen tijd deze campagne van de grond te krijgen. We zijn super trots op het resultaat en roepen hierbij jullie ook op de petitie te ondertekenen.

Stop kinderarbeid in de mica-mijnen! 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.