‘Machine learning kan opbrengst digitale marketing sterk verhogen’

Dat constateren Boston Consulting Group (BCG) en Google. Slechts 2% van alle bedrijven maakt optimaal gebruik van datadriven marketing

Inzet van machine learning voor digitale marketing in korte tijd meetbare resultaten opleveren. In sommige gevallen draagt dit bij aan een groei van het aantal online transacties tot maar liefst 50%, zo melden de onderzoekers. Volgens het door Boston Consulting Group in opdracht van Google opgestelde onderzoeksrapport maakt slechts 2% van alle bedrijven optimaal gebruik van data driven marketing. Deze kleine groep zou daarmee in staat zijn om hun omzet met 20% op te voeren en 30% meer kostenbesparingen te realiseren.

Advertentie
advertisement

Toename aantal online transacties

De onderzoekers evalueerden de marketingactiviteiten van meer dan 200 bedrijven over de hele wereld spraken met ruim 40 experts. Ze voerden daarnaast analyses uit van de campagnes van zes merken in onder meer de financiële sector, auto-industrie en retail.

De onderzoekers constateerden in vier tot zes weken een reductie van de CPA tot 44% en een toename van het aantal online transacties tot liefst 50%. De inzet van artificial intelligence hielp de  bedrijven aan een verbetering van de ROI met liefst 33%.

Dominic Field, senior partner bij BCG, vergroot  de inzet van technische en organisatorische hulpmiddelen de slagkracht van organisaties bij het benaderen van consumenten op verschillende contactmomenten. ‘De combinatie hiervan biedt marketingorganisaties de mogelijkheid van interactie met klanten tijdens elke stap in hun aankooptraject.’

Hoe krachtig de beschikbare marketingtechnologieën ook zijn, de input van mensen blijft van doorslaggevend belang voor het verbeteren van de prestaties, stelt BSG. Menselijke aanpassingen zorgen gemiddeld voor een verbetering van de campagneprestaties met 15%, bovenop de verbetering met 20% die met technologie wordt gerealiseerd.

Invloed van menselijk handelen is volgens BSG met name nodig als het gaat om het nemen van strategische beslissingen, optimaliseren van de technologie en bepalen hoe algoritmes voor machine learning het beste kunnen worden toegepast in aansluiting op de campagnedoelstellingen, categoriekenmerken en gedragspatronen van klanten.

Uit het onderzoek blijkt dat van de bedrijven die zich in de twee verst gevorderde stadia van volwassenheid van data driven marketing bevinden (‘Connected’ en ‘Multi-moment’), 85% tevens hoog scoort op het criterium organisatorische volwassenheid.

Draagvlak voor investeringen

Het onderzoek laat daarnaast zien dat adverteerders die gebruikmaken van best practices op zowel organisatorisch als technisch vlak de beste resultaten behalen. Merken met een hoge mate van organisatorische volwassenheid realiseren 1,5 meer kostenbesparingen en een tot 2,5 keer hogere omzetverbetering met hun data driven marketing.

De onderzoekers raden adverteerders aan om op korte termijn te evalueren welke impact machine learning op hun bedrijfsresultaten kan hebben ‘Het aantoonbaar maken van de waarde  zal bijdragen aan draagvlak voor investeringen in nieuwe technologieën en organisatorische veranderingen.’ Op de langere termijn luidt het advies om een einde maken aan de eilandjescultuur binnen de organisatie, de expertise van interne teams te vergroten en strategische samenwerkingen aan te gaan.

De Boston Consultancy Group heeft met de Google Digital Academy de Digital Maturity Benchmark ontwikkeld. Bedrijven kunnen met behulp van deze digitale tool nagaan hoe zij het qua digitale marketing doen ten opzichte van andere merken en een traject naar digitale volwassenheid uitstippelen.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie