Het belang van innovatie om groei te realiseren

Innovatie heeft als doel om trends te volgen en tijdig veranderingen te identificeren en daarvan de toekomstige implicatie in te schatten

Het belang van innovatie

Reynder Bruyns, Head of Strategy at iProspect - onderdeel van het medianetwerk dentsu in gesprek met Stefan Havik, Directeur Digital Development bij DPG Media over het belang van innovatie en welke problemen het kan en moet oplossen.

Voordat we dieper ingaan op het onderwerp innovatie, laten we even stilstaan bij de cookieless uitdaging die ons te wachten staat. Er wordt al ontzettend veel hierover geschreven, dus we hebben niet de illusie dat we in dit interview iets heel nieuws gaan toevoegen. Echter wat de cookieless uitdaging nog eens benadrukt is het belang van innovatie om continu beter te worden, maar ook het eeuwige dilemma bij innovatietrajecten, dat we los laten wat we gewend waren te doen.

Hoe zie je in zijn algemeenheid de rol van innovatie? Of anders gezegd: wat is in jouw optiek innovatie?

Het mag duidelijk zijn dat je niet gaat innoveren om het innoveren. Innovatie moet een koers of richting hebben. Innovatie heeft hoofdzakelijk als doel om trends te volgen en tijdig veranderingen te identificeren en daarvan de toekomstige implicatie in te schatten. Zie het als een schip die op koers ligt voor de bestemming en onderweg allerlei situaties tegenkomt die om verandering vragen, zoals een ijsberg. Innovatie kan alleen nuttig en succesvol zijn als voor iedereen in de organisatie duidelijk is wat het bestaansrecht of doel van een organisatie is en wat de bestemming of visie is.

Hoe beschrijf je deze innovatie-aanpak voor DPG Media?

Allereerst is de koers van DPG Media glashelder, ‘consumenten informeren, inspireren en entertainen’. Dit bepaalt in hoge mate het portfolio en de diensten van DPG Media. De advertentie-inkomsten zorgen ervoor dat de consument ‘gratis’ toegang heeft tot content en dat het gratis blijft. Om deze constructie van gratis content en advertentie-inkomsten goed te laten werken is het voor DPG Media van groot belang om continu voor voldoende schaal te zorgen: een breed en selectief portfolio dat relevant is voor iedereen in Nederland en België als ook voor adverteerders om de consument zo effectief mogelijk te bereiken. De overname van Sanoma is hier een logisch gevolg van. Kortom; innovatie heeft als taak om die schaalgrootte te faciliteren en te ontsluiten naar consument en adverteerder.

Lees het interview met onderwerpen als 'innovatie in de praktijk' verder op dpggrow.nl 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →