Minder én strengere regels voor marketeers bij colportage

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag is de begonnen die mensen moet beschermen tegen al te opdringerige verkopers aan de deur. Maar er is ook een stuk voor .

De Consumentenautoriteit zet ze voor ons even op een rijtje.

Er gelden nu minder én strengere regels om zo de eerlijke handel tussen (colportage)bedrijven en de consument te bevorderen.

Zo beëindigen veel gemeenten de ventvergunning voor huis-aan-huisverkoop en heeft het kabinet het deponeren van colportageovereenkomsten bij de Kamer van Koophandel eind 2009 afgeschaft.

Dit vergemakkelijkt het zakendoen voor bedrijven die gebruik maken van colportage. Tegelijkertijd zorgt de Wet op oneerlijke handelspraktijken sinds eind 2008 voor strenge regels die misleidende of agressieve werving verbieden en daarmee de consument beschermen.

Sinds de verminderde regeldruk en het bel-me-niet register neemt colportage toe, volgens de Consumentenautoriteit. En hierdoor stijgt het aantal klachten van consumenten over colportage.

Daarom komt de Consumentenautoriteit nu met een voorlichtingsactie voor (colportage)bedrijven.

Bijna 1 op de vijf Nederlanders krijgt jaarlijks te maken met misleidende en agressieve colportage aan de deur of tijdens busreisjes, blijkt eind 2008. Dit aantal stijgt (aanzienlijk) nu bedrijven - sinds het bel-me-niet-register - andere verkoopmethoden kiezen.

Nederlanders lijden aanzienlijke schade door agressieve en misleidende colportage; in 2007 waren er 347.000 slachtoffers met een gemiddeld schadebedrag van 35 euro per jaar. In totaal kocht 2,7% Nederlanders een product of ging een contract aan met een bedrijf wat zij onder ‘normale’ verkoopomstandigheden en met juiste en volledige informatie niet gedaan zou hebben. Dit kost de Nederlandse consumenten samen naar schatting 12,2 miljoen euro.

Vuistregels voor colporteurs

ConsuWijzer krijgt wekelijks klachten van consumenten. De meeste gaan erover dat consumenten een spijtaankoop hebben gedaan en niet weten hoe ze er vanaf kunnen komen en of de verkoper hen onder druk mag zetten.

Om consumenten te beschermen gelden voor colporteurs en colportageovereenkomsten de volgende regels:

• De colporteur dient zich meteen te identificeren, met een identificatiebewijs. Hij vertelt namens welk bedrijf hij komt en welk product of welke dienst hij komt verkopen.

• Hij geeft uitsluitend eerlijke en volledige informatie en biedt het product of de dienst aan zonder dat hij druk of dwang uitoefent

• Hij verkoopt niets aan een klant waarvan hij weet dat deze het niet kan betalen.

• In de colportageovereenkomst staat in ieder geval: de bedenktijd van 8 dagen, de prijs, de datum van de overeenkomst, handtekeningen van de verkoper en klant, naam en het adres van het bedrijf. Verder dient de klant een apart standaardformulier te krijgen waarmee hij de overeenkomst binnen de bedenktijd kan annuleren.

• De klant krijgt meteen een afschrift van de overeenkomst of een verkoopbon.

De Consumentenautoriteit gaat in 2010-2011 ‘handhavend optreden’ tegen aanbieders die zich structureel onttrekken aan deze regels (onder andere aan de hand van meldingen bij ConsuWijzer).

Voor consumenten start vanaf 22 maart 2010 een voorlichtingsactie met de slogan: ‘Uw deur, uw geld, uw beslissing. Koop wijzer aan de deur’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie