Net als Jip en Janneke bubbelsap schenken op een duur bruiloftsfeest

Wij Nederlanders zijn nogal kwantitatief ingesteld. Alles moet goedkoop of snel...en het liefst nog allebei.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stel je loopt op een regenachtige zaterdagmiddag bij de plaatselijke Audi dealer een splinternieuwe witte Q7 (uit de kluitengewassen jeepachtige auto) tegen het corpulente lijf. Je kunt je geluk niet op. Eindelijk ga je jezelf verwennen met de auto van je dromen. Nadat je een uurtje proef hebt gereden, dept de verkoper de kwijl van het stuur en neemt hij tegenover je plaats aan de onderhandelingstafel. De arme man morst van schrik z’n cappuccino over z’n gladde maatpak. Hij kijkt je aan alsof je hem voor zou hebben gesteld het motorblok van de Q7 te vervangen door dat van die twintig jaar oude roestbak waarin je naar de showroom bent getuft. Hij lacht. Want, het was een grapje zeker? Nee dus. Je was bloedserieus.

’s Avonds laat op een zolderkamertje
OK, dit verhaal heb ik uit m’n duim gezogen. Maar de realiteit is niet veel anders. Wij Nederlanders zijn nogal kwantitatief ingesteld. Alles moet goedkoop of snel...en het liefst nog allebei. Gokje: twee op de tien ondernemers met belangstelling voor mijn tekstschrijversdiensten valt over de prijs. Want een neefje, stagiaire of bijklussende student wil die tekst ook wel schrijven, ’s avonds laat op een zolderkamertje ergens en dan voor de helft van mijn prijs. En anders willen ze er zelf wel even voor zitten. Gaat het hen niet om de prijs, vinden ze het vreemd dat je vrijdagochtend (het is ondertussen woensdagochtend half acht) dat promotietekstje van 500 woorden niet voor hen klaar kunt hebben. Want ja, na 3 maanden inspanning hebben ze eindelijk hun beurspresentatie klaar, maar oh ja, we hebben ook nog een tekstschrijver nodig. Hmmm...neem je de kwaliteit oftewel je klant serieus?, vraag ik me af.

Bijpassende afgetrapte pumps
Want welk communicatiemiddel je ook inzet, de bijbehorende tekst is bepalend voor het contact met je klant. Natuurlijk speelt prijs een rol en moet de tekst niet onnodig lang op zich laten wachten, maar goedkoop is duurkoop en gehaaste spoed is zelden goed. Gelukkig gaat het de meeste ondernemers om het resultaat. Zij zijn doelgericht en willen met die tekst hun klant bereiken. Het is heel eenvoudig. Als je niet in je tekst investeert, komt je boodschap gewoon niet over. Je potentiële klanten merken wanneer je je tekst onvoldoende aandacht schenkt. Ga nou eens in de schoenen van je klant staan. Wat moet die wel denken als jij op bezoek komt, gekleed in een prachtige nieuwe jurk en bijpassende afgetrapte pumps? Het is hetzelfde als wegwerpservies op tafel leggen in een sjiek restaurant en net als schenken op een duur bruiloftsfeest.

Welke kreten jou klanten opleveren
Terug bij tekst. Je kunt wel een paar ruggen neerleggen voor een prachtige website met alles erop en eraan, maar als de webtekst kant noch wal raakt...oeps...weg klant. Nee, ben je een slimme ondernemer, dan zie je goede (web)tekst als een waardevolle investering en neem je een professionele tekstschrijver in de arm. Een die de tijd voor je neemt, met je samenwerkt en een fatsoenlijk gesprek met je voert over jou en jouw ‘Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer en Hoe’. Een die weliswaar niet in cijfers uit kan drukken wat haar of zijn tekst jou gaat opleveren, maar wel welke sfeer, uitstraling, (zoek)woorden, zinnen en kreten jou klanten opleveren en dus geld gaan verdienen. En wil je toch snel en goedkoop? Probeer eens Chinees-Indisch Restaurant in Hellendoorn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie