Nreal Light is de eerste AR-bril voor de massa

Alles Augmented #55: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Nreal Light: de eerste bril voor de consumentenmarkt is er

Apple en Facebook zijn er allebei mee bezig, maar de eerste (betaalbare) AR-bril komt van de Chinese start-up Nreal. Nreal heeft onlangs nog een investering van 40 miljoen dollar opgehaald en de Nreal Light is al te koop in Zuid Korea. Ze zijn daar een partnership met LG Uplus aangegaan en is in combinatie met een Samsung Galaxy Note 20 te koop voor $295,- (los $590,-) Ik kon daarom ook niet wachten om deze bril uit te proberen en mocht hem testen bij het AR-bureau Dutch Rose Media in Eindhoven.

Natuurlijk kennen we al de HoloLens en Magic Leap, maar die richten zich (uiteindelijk) op het bedrijfsleven. De Nreal Light is daarnaast een stuk kleiner, lijkt meer op een zonnebril en is gekoppeld aan een smartphone. Het besturingssysteem Nebula ondersteunt dan ook elke Android app. De bril zelf heeft een field of view van 52 graden, wat hetzelfde is als de HoloLens 2. Dit geeft aan hoe groot het oppervlak is waar virtuele content in te zien is t.o.v. van je totale blikveld. Het viel me dan ook echt gelijk op dat je een vrij groot virtueel beeldscherm in AR kan plaatsen en dat de video onwijs scherp is. Ik zie daar ook echt een goede eerste use-case, namelijk een breedbeeld altijd bij je en die overal kunnen plaatsen.

Dutch Rose Media heeft samen met Vodafone de Nreal developer edition aangeschaft voor onderzoek in de 5G Hub Eindhoven. Ze testen nu op een lokaal 5G network op de High Tech Campus hoe goed je volumetric video (3d-video) met de bril kan streamen. Het is dan ook niet geheel toevallig dat zij de bril hebben gekregen als oprichter van 4DR Studios (zie ook mijn vorige nieuwsbrief).

De bril heeft sensoren waarmee hij oppervlaktes herkent. Op deze manier heb ik zelf ook al een aantal 3D-video’s mee bekeken. Daarnaast zit er bij de developer edition een soort pointer waarmee je navigeert en bijvoorbeeld ook een virtuele kat kan laten spelen, als je dat zou willen. De demo’s waren vooral gericht op entertainment en ik denk dat daar ook de kracht ligt. Omdat we zo veel videocontent consumeren, denk ik dat de Nreal daar echt waarde aan zal gaan toevoegen. In Zuid Korea waren er in de eerste 30 dagen al 1.000 verkocht tweette Nreal, maar die tweet is inmiddels weer verwijderd. 

Aangezien Deutsche Telekom ook een partner van Nreal is heb ik T-Mobile gemaild, maar zij gaven aan dat ze de bril kennen maar geen uitspraken kunnen doen of de bril wel of niet in hun assortiment komt. Bij een telefoon zou ik hem best kopen, los denk nog niet. Het is dus nog even afwachten of en wanneer de Nreal in Nederland komt.

Advertentie
advertisement
Nreal Light Brings Life to Your Digital World

2. De nieuwe Polaroid printer maakt digitale foto's analoog en voegt daar weer AR aan toe :)

Polaroid gaat met hun nieuwe Lab Instant Printer met de tijd mee. Op de printer leg je een smartphone en dan kan je direct foto’s uitprinten. Het mooie is dat je via de app ook weer filmpjes aan die foto’s kan toevoegen. Als andere mensen dan de foto scannen dan zien ze dat filmpje in AR op de Polaroid. Daarnaast hebben ze ook een leuke Snapchat Lens ontwikkeld om campagne te voeren. Men kan het product zo al ervaren voordat ze het gekocht hebben. From digital to analog and back!

Introducing the Polaroid Lab

3. Een straat helemaal onderkliederen, met Snapchat kan het

Snapchat had tijdens haar laatste Snap Summit al de komst van Local Lenses aangekondigd en nu is het eerste experiment City Painter gelanceerd. In de Carnaby Street in Londen kan je met meerdere mensen tegelijkertijd een hele straat inkleuren. Het toffe is dat het ook persistent is, dus dat jouw kunstwerk te zien is voor de anderen en voor mensen die daarna aan de slag gaan. Ze hebben de gebouwen van de straat gescand zodat de app weet wat het canvas is, de eerste stap voor een zogeheten AR Cloud. Veelbelovend, maar de Lens is in echt (zoals in dit filmpje van iemand te zien is) wel iets meer impressive dan de teaser video.

Introducing City Painter by Snapchat

4. Google Cloud Anchors: Gedeelde en aan locatie gebonden AR-experiences

En ook Google gaat met haar Cloud Achors in de laatste ARCore update voor persistent AR experiences. AR die gekoppeld is aan geografische locaties en niet alleen op dat moment, maar voor altijd. Dus stel je laat in AR een review achter dan ziet de volgende die ook. En net als bij het Snap voorbeeld kan de AR-experience door meerdere mensen op verschillende devices tegelijkertijd beleefd worden. Dit zijn echt grote stappen van Google op weg naar hun visuele zoekmachine van de wereld om ons heen. En volgens mij enorm interessant voor o.a. winkels, horeca en city marketeers.

Introducing Earth Cloud Anchors from ARCore

5. Spatial Audio ervaringen met de AirPods Pro

Met de laatste update van iOS14 is de feature ‘Spatial Audio’ toegevoegd aan de AirPods Pro. Dit betekent dat je geluid in de ruimte kan horen, dus bijvoorbeeld links achter hoor je een vogel en rechts voor je een trein. Een vorm van AR, maar dan met audio i.p.v. visuele content. Apple heeft een demo waar je als je om de iPhone heen loopt het geluid verandert doordat de sensoren weten waar jij staat en naar kijkt t.o.v. de iPhone. En met dat gegeven is de developer @ConcreteSciFi aan de slag gegaan en heeft een hele toffe ’Real-Time Multi-User Positional Tracking’ demo gemaakt. Heb je de AirPods Pro, probeer dan de app SpatialBliss waarmee je 3D soundscapes kan luisteren en zelf kan maken. Ik heb het geprobeerd en het is best lachen.

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle. 

XTRA - Lidar Vj-ing - XTRA

Plaats als eerste een reactie

Advertentie