Premium

Ondertussen bij... Netvlies: 'De markt is volwassen geworden'

Hoe een Bredaas bureau van drie Nederlandse scholieren wereldberoemd is geworden dankzij hun unieke bedrijfsstructuur.

V.l.n.r.: Tomas van den Nieuwendijk, Philip Lomans en Jochem Vlemmix.

Netvlies is één van de meest innovatieve bedrijven in Nederland op het gebied van end-to-end digitale oplossingen. Naast hun technologische kennis op het gebied van Drupal, WordPress, Symfony en Sylius heeft Netvlies ook strategische kennis en marketing-ervaring. Het bureau werkt voor klanten als de Kamer van Koophandel, ASN Bank, Grando Bad & Keukens en Nijntje. Onlangs werden de Brabanders overgenomen door 4NG, dat daarmee meteen de grootste overname tot nu toe deed.

Het Bredase bureau, waar momenteel vijftig mensen werken, werd opgericht in 1997. Destijds stond het bureau bij de KvK bekend als het jongste bedrijf van Nederland. De drie oprichters Jochem Vlemmix, Jos Govaart (tegenwoordig directeur Coopr) en Jeroen Thoolen zaten nog in de schoolbanken toen ze aan de slag gingen als websitebouwers. Het leverde hen destijds behoorlijk wat media-aandacht op. 

Nadat ze zich op jonge leeftijd hadden gevestigd als technisch pioniers, begonnen ze ook op strategisch niveau oplossingen aan te bieden voor bedrijven die online wilden gaan. Sinds enkele jaren verzorgt Netvlies SEO, SEA en contentmarketing. In 2010 begon het als één van de eerste bedrijven in Nederland te werken via de Scrum-methode, iets waarin het bedrijf nog altijd geldt als autoriteit. Datzelfde geldt voor het principe van een zelfsturende organisatie, die Netvlies in 2012 adopteerde. De platte bedrijfsstructuur zonder managementlagen wordt met veel succes toegepast en levert het bureau uitnodigingen op voor lezingen over de hele wereld. 

Een gesprek met oprichter Jochem Vlemmix, die 23 jaar geleden de schoolbanken vaarwel zei om zich te storten op zijn bureau en nu samen met Tomas van den Nieuwendijk en Philip Lomans de directie vormt.

Netvlies
De drie oprichters Jochem Vlemmix, Jos Govaart (tegenwoordig directeur Coopr) en Jeroen Thoolen zaten nog in de middelbare schoolbanken toen ze aan de slag gingen als websitebouwers. Het leverde hen destijds behoorlijk wat media-aandacht op. 
Jullie hebben sinds 2012 geen managementlagen meer.

'We hebben een cultuur gecreëerd waarin onze mensen heel veel vrijheid krijgen. Dat maakt het stukken makkelijker om talent aan ons te binden. Destijds maakte we een bepaalde groei door en waren er veel managementlagen. Het was fijn om dat op de schop te gooien. We hebben liever professionals die pro-actief zijn en initiatief nemen dan mensen die wachten tot ze een taak krijgen. Daardoor hebben we ook mensen aangetrokken waar we het liefste mee samenwerken. Het kostte ons driekwart jaar om de nieuwe organisatie vorm te geven. Vervolgens heeft het nog anderhalf jaar geduurd om echt te snappen hoe het werkt. Uiteindelijk bleek het gelukkig heel succesvol.'

En inmiddels is jullie werkwijze overal beroemd.

'Het is nu eenmaal een topic dat veel mensen aanspreekt. Zeker de mensen die een hekel hebben aan hun manager. Er zijn drie mensen van Honda uit Japan bij ons op kantoor zijn geweest inclusief tolk om meer te leren van onze manier van werken. Ook tijdens de Nationale HR-dagen van de politie sprak Philip namens ons over ons model. Daarnaast was hij keynote speaker op een congres van zorgondernemers in Krakau voor 400 zorgprofessionals. Daar sprak hij over hoe wij leiderschap zien en toepassen binnen onze organisatieprincipes.'

En dat terwijl je in 1997 van school ging.

Lachend: 'Ja. In 1997 begonnen we met Netvlies als bijbaantje. Ik ben toen als eerste met school gestopt met de gedachte: studeren kan altijd nog.'

Netvlies
Netvlies werkt voor klanten als de Kamer van Koophandel, ASN Bank (foto), Grando Bad & Keukens en Nijntje
Maar dat gebeurde dus niet meer.

'Nee, het is hard gegaan. Toen we in 1997 startten, was internet net nieuw. We begonnen met het online nabouwen van bedrijfsbrochures, meer was het niet. Eerst richtten we ons alleen maar op het technische gedeelte van websites maken, maar nu is dat ook strategie en marketing. Omdat we al die pijlers in huis hebben, kunnen we de klant ook echt ontzorgen. We maken niet alleen een site, maar onderzoeken ook wat de rol ervan is en hoe er traffic naartoe komt.'

Is dat ook waarmee jullie je onderscheiden?

'Jazeker. We hebben ook onze propositie veranderd. We vroegen aan klanten waarom ze juist met ons zaken doen en kregen als antwoord dat we strategisch, co-creatief en realistisch zijn. We denken mee, bepalen de stip op de horizon en brengen de doelgroep en de klantreis in kaart. We gaan niet zomaar als een kip zonder kop aan de slag. Op hoog niveau proberen we mee te denken en hun business te begrijpen. We werken nauw samen en gaan partnerships aan. Klanten werken ook echt mee aan eigen project. Verder zijn we behoorlijk nuchter. We verkopen geen gebakken lucht en zullen nooit met voorstel komen dat niet realistisch is.'

Onlangs werd Netvlies overgenomen door 4NG. Wat gaf de doorslag?

'Als directie waren we al een tijdje op zoek naar een nieuwe partner. Er is natuurlijk een grote overname slag gaande. En als Netvlies doen we het goed, maar de partijen om ons heen worden steeds groter. We wilden voorkomen dat we werden opgeslokt. Uiteindelijk zijn we met zeven partijen in gesprek gegaan en hebben we gekeken waar het matchte en waar we een toekomst in zagen.

Het totaalplaatje was belangrijk voor ons. We zochten een uitdaging, geen exit. Wat bij 4NG de doorslag gaf is dat het ondernemerschap omarmd bleef.'

Nijntje
Gaat er veel veranderen?

'Gelukkig niet. Netvlies blijft bestaan als zelfstandig label waarin we zelf blijven ondernemen en waarmee we participeren in 4NG. We blijven met zijn drieën Netvlies besturen en zijn mede-aandeelhouder in 4NG geworden. Het werkt wel een stuk efficiënter, want we kunnen niet alleen projecten samen oppakken,  maar ook finance, aanbestedingen en marketing regelen we nu op groepsniveau. Bovendien kunnen we met de zes andere bedrijven bij 4NG nu goed sparren.

Wat je vaak ziet bij een overname dat de naam van de gevel gaat en alle systemen gelijk worden getrokken. Dat is nu niet het geval want Netvlies blijft Netvlies, we blijven doen waar we goed in zijn. We hebben nog autonomie. En daar ben je natuurlijk ook ondernemer voor geworden. Als je ergens in gelooft, moet je de vrijheid hebben om dat te blijven te doen.'

Welke ontwikkelingen zien jullie in de markt? Ik kan me zo voorstellen dat er een hoop veranderd is sinds 1997.

'In 1997 was internet 'de grote belofte', maar het had nog niets om het lijf. De markt is inmiddels volwassen geworden en de vraagstukken worden daarmee ook steeds complexer. Je moet daarom als bureau overal over kunnen meepraten, het gaat om het aanbieden van het totaalplaatje. Je moet er als bureaugroep op in kunnen spelen om alles goed te kunnen bieden. Als er bij een complex vraagstuk acht verschillende expertises zijn, dan wil je als klant niet acht verschillende bureaus in moeten schakelen die niet samen kunnen werken.'

Wat is jullie ambitie?

'4NG wil het beste full-service digitale bureau zijn en dat willen wij ook. We zijn een middelgroot bureau in de wereld van online oplossingen en zouden het met onze huidige, autonome groei prima redden. Willen we echter meedoen met de top 5, dan moeten we de groei versnellen. We hebben groei nooit als hoogste doel gehad, maar het is wel nodig om kwaliteit te garanderen.

Samen met 4NG kunnen we een voorsprong nemen en hebben we toegang tot bredere ondersteuning op gebieden als recruitment, finance, ISO en aanbestedingen. Tevens kunnen we gebruik maken van hun detacheringstak om grote opdrachten op te vangen. Door de landelijke naamsbekendheid komen we nu ook breder op de radar.’

Benieuwd naar het werk van Netvlies? Klik dan hier.

Ondertussen bij...

Adformaties rubriek 'Ondertussen bij...' - waarin (digitale) bureaus in de schijnwerpers worden gezet - is nieuw leven ingeblazen. Verve beet het spits af, gevolgd door Off the Record, Team5pm en dit keer dus Netvlies. Ook in de spotlights staan? Neem dan contact op met de redactie.

Lees ook:

Ondertussen bij... Team5pm, de nieuwe 5pm Group
Ondertussen bij... Verve, het nieuwe Vruchtvlees
Ondertussen bij... Off the Record: ‘De combinatie van data en creatie is heilig’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie