Ouderwets verhalen vertellen in een modern jasje

Bij Pr.co kunnen bedrijven een eigen officieel nieuwskanaal inrichten.

is oprichter van . Zijn missie: bedrijven en teams helpen om hun interne en externe communicatie zó goed te regelen dat het een concurrentievoordeel wordt.

Stefan, hoe zou je het concept van Pr.co in een tweet omschrijven?
“Wij helpen communicatieteams tijd besparen om effectief naar de buitenwereld te communiceren.”

 

Wat houdt Pr.co in?
“In een mum richt je met Pr.co je eigen perskamer om je merk online te vertegenwoordigen en goed uit de doeken te doen bij journalisten, partners of je klanten. In vijf minuten staan al je logo’s , teamfoto’s, pers- en nieuwsberichten bij elkaar. Op het moment dat je ergens genoemd wordt, maak je een digitale clipping van dat artikel en dan komt het in je kamer terecht. Je kunt in je perskamer laten zien waar er over je producten of diensten geschreven wordt. Hierdoor kun je langer voordeel genieten van de positieve pers die je ontvangen hebt.”

 

Wat is de techniek erachter?
“We hebben het platform zelf gebouwd. Het is ooit begonnen met een simpel online-formulier om een persbericht te digitaliseren, denk daarbij aan alle tekst maar ook de foto’s en andere mediabestanden die erbij horen. Dit is in de loop der jaren verder uitgebreid met extra functionaliteit om journalisten beter te bedienen. We werken met de modernste, maar geen baanbrekende technologie. Achter de schermen zijn we bezig met een aantal nieuwe projecten die het antwoord zijn op vraagstukken over machine learning en natural language processing. We willen de nieuwste trends zien vanuit de markt.”

 

Hoe werkt Pr.co precies?
“Je creëert in feite een officieel nieuwskanaal voor je bedrijf, waar je al het officiële nieuws in kunt zetten. Dat voorkomt versnippering en diffuse uitingen. Je bespaart veel tijd doordat je niet elke keer opnieuw alles bij elkaar hoeft te zoeken. Via ons systeem heb je alle contactlijsten, mediabestanden en persberichten op één plek. Zo kan je communicatieteam vanuit één centraal systeem werken. Bovendien kun je de resultaten zien van het werk dat je erin stopt. Als je een bericht verstuurt over je merk, kun je zien wie het heeft geopend of gelezen en wie niet, en eventueel een follow up-actie inplannen.”

 

Welk probleem los je op?
“Je maakt het voor al je doelgroepen tegelijk duidelijk en overzichtelijk wat het verhaal van je bedrijf is en waarmee je bezig bent. Daarnaast bespaar je tijd, moeite en stress omdat je vanuit één omgeving werkt in plaats van met Word, Excel en Outlook. Ik was verbaasd hoeveel tijd het kost om te schakelen tussen die programma’s vergeleken met Pr.co.”

 

Hoe ben je begonnen? Wanneer wist je dat Pr.co levensvatbaar was?
“Pr.co is ontstaan vanuit ">The Next Web. Dit technologieblog ontvangt op een dag een stroom aan pitches van start-ups, die journalisten veel tijd kosten. Dat zette ons aan het denken over procesoptimalisatie: alle informatie op een centrale plek, in een herbruikbaar format. Zo ontstond Pressdoc, een document formaat voor pers. Echter bleek die naam niet optimaal want in de VS dachten ze dat we een dokter waren. Sinds 2013 heten we daarom Pr.co.”

 

Hoe onderscheidt Pr.co zich van concurrenten?
“Grote bedrijven, zoals PR Newswire, gooien een persbericht in een groep van tienduizenden journalisten, in de hoop dat ze het oppikken. En dat gebeurt in de praktijk dus niet. Met onze tool mail je doelgericht naar een kleinere groep relevante journalisten en noem je ze bij hun voornaam. Het gevolg is dat ze veel eerder het verhaal oppikken dan vanuit een massamailing. Uiteindelijk gaat het erom dat je verhaal klopt en er goed uitziet. En wij helpen je om het efficiënt te versturen.”

 

Voor welke sectoren heeft het de meeste invloed en waarom?
“We hebben wereldwijd ongeveer vierhonderd vaste klanten die Pr.co actief gebruiken, veel van hen zijn modemultinationals die nieuwe collecties naar journalisten doorzetten. In de hotelbranche hebben we Okura en NH-hotels als klant. Een mooi voorbeeld van hoe Pr.co van invloed kan zijn, zie ik bij Sonos, een elektronicafabrikant voor wifi-speakers. Hun communicatie wordt aangestuurd vanuit Californië, waarop lokale PR-teams in de hele wereld aansluiten. Met Pr.co kunnen de teams, ondanks dat ze in verschillende landen en tijdzones zitten, toch eenvoudig met elkaar samenwerken.”

 

Hoe ziet het team achter Pr.co eruit?
“Het team bestaat uit twaalf medewerkers, waarvan zes marketeers en zes techneuten. We vullen elkaar goed aan. Door met klanten samen te werken en te overleggen, onderzoeken wij hoe klanten momenteel hun communicatietaken indelen en wat beter kan. Op basis van de gesprekken kijken we hoe ons product kan aansluiten op de wensen. Daarnaast richten wij ons op hun digitale verkeer. Wat tonen de analytics en hoe kunnen we er een efficiënt proces van maken? Ook zijn we bezig met externe marketing en eventorganisatie.”

 

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
“Het is gebaseerd op een abonnement op onze onlinedienst. Hierbij kunnen klanten kiezen voor verschillende pakketten, afgestemd op hun bedrijfsgrootte en communicatiefrequentie. Alle gebruikers kunnen tijdens een proefperiode het product testen en waar nodig extra ondersteuning krijgen. Er zijn ook extra support- en maatwerkopties af te nemen.”

 

Kun je een goed voorbeeld noemen van een project waarmee jullie nu bezig zijn?
“Momenteel zijn we bezig met een project waarbij we artikelen analyseren en categoriseren op basis van topics. We gaan trends na in verschillende sectoren. Dat helpt redacteuren om een goed verhaal te schrijven. Uiteindelijk willen we trends, thema’s en topics kunnen voorleggen aan klanten. Hoe het precies vorm krijgt is nog erg onzeker maar dat het een waardevolle toevoeging is blijkt wel uit de feedback van gebruikers.”

 

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie