Outsmart wil grote merken laten groeien als startups

Oprichters Social Embassy beginnen nieuw bureau dat grote bedrijven vertrouwd gaat maken met werkwijze en tactieken uit de startup wereld.

Omdat startups niet over de middelen en mensen beschikt die grote, gevestigde bedrijven wel hebben, moetem ze slimmer werken dan die bedrijven (outsmarten). Het is juist deze creativiteit en focus waar de gevestigde merken veel van kunnen leren.

Vanuit die opvatting zijn Steven Jongeneel (foto rechts) en Niels van der Velden onder de naam Outsmart een nieuw marketing- en communicatiebureau begonnen. Outsmart past de filosofie en tactieken van start-ups toe bij gevestigde bedrijven. Het resultaat: sneller groeien met minder risico. Snelle groei is waardevol in een tijd waarin merken snel resultaat moeten laten zien.

Startups en agencies

Beide oprichters hebben een brede ervaring in zowel de bureauwereld als de wereld van startups. Samen richtten ze Social Embassy op, het eerste socialmediabureau dat in 2013 werd overgenomen door Dentsu Aegis en later geintegreerd in Isobar. Jongeneel was daarnaast actief als investeerder in en mentor voor startups en agencies.

‘Merken werken met zoveel bureaus en intern zijn er veel mensen betrokken. Hierdoor is de aandacht versnipperd, ontbreekt echte verantwoordelijkheid en gaat er in de uitvoering vaak veel verloren. Wij brengen focus aan en richten ons op de metric that matters most met een werkwijze en tactieken uit de startup wereld,’ zegt Van der Velden.

Verder dan campagne

Een onderdeel van het loslaten van de startup benadering op de werkwijze van grote bedrijven die Outsmart voorstaat, is communicatie. Jongeneel: ‘Groei is een proces van experimenteren, leren en creativiteit. Dat geldt ook voor communicatie. Per sprint kijken we naar de ideale teamsamenstelling. We werken bijvoorbeeld niet alleen met topcreatieven, maar geven ook andere forward thinkers zoals  jonge founders van start-ups een eigen verantwoordelijkheid in het proces. Dit resulteert in unieke uitkomsten die verder gaan dan een campagne.’

Outsmart zegt inmiddels te werken voor verschillende merken op het gebied van fmcg, finance, retail, b2b, fashion en automotive.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie