Overheid meet effectiviteit Postbus 51

Uit een rappor over de doelmatigheid van Postbus 51 campagnes blijkt dat deze worden gewaardeerd om hun 'duidelijkheid, geloofwaardigheid en het hoge informatiegehalte'. Om de effectiviteit van nieuwe projecten te verhogen, werkt de overheid aan een gegevensbank over reeds gevoerde campagnes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds 1999 maakt de overheid bij het onderzoek naar de massamediale publiekscampagnes gebruik van tracking-onderzoek, waarmee inzicht wordt verkregen in het bereik en de effectiviteit van campagnes. Met de verkregen informatie bouwt zij een kennisbestand op dat gebruikt kan worden voor het opzetten van nieuwe campagnes, zoals bij het ontwikkelen van realistische doelstellingen, het vaststellen van campagnebudgetten en de fasering.

In het rapport, verkrijgbaar bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer, staan onder meer de resultaten van een onderzoek naar het imago van Postbus 51. Dat schijnt al jaren 'beter en betrouwbaarder' dan bij televisiereclame te zijn. Televisie blijft het belangrijkste informatiekanaal, maar het gebruik van internet groeit.

Volgens de onderzoekers kan de grotere flexibiliteit in de inzet van Postbus 51 spots op radio en televisie tot een groter bereik en meer doelgroepgerichtheid leiden. Voor onderwerpen die hoog op de publieke agenda staan en die veel free publicity krijgen, kan de inzet van alleen een Postbus 51 basisroulement al leiden tot goede bereiksresultaten. Als de verwachting echter bestaat dat een campagne niet ondersteund zal worden via free publicity en publieke opinie of bij een complexe boodschap of specifieke en moeilijk bereikbare doelgroepen, dan zijn aanvullende media-inkoop en een groter campagnebudget nodig. Dat zou bijdragen tot een hoger campagnebereik (herkenning) en een betere actieve verwerking (herinnering) van de campagneboodschap. (Bron: Ministerie van Algemene Zaken)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie