'Politieke partijen zijn slechte merken'

Nederlandse politieke partijen scoren als merk bijzonder slecht. Volgens onderzoek van Consult Brand Strategy doen maatschappelijke organisaties als Greenpeace en Amnesty International het veel beter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om de drie of vier jaar legt Consult Brand Strategy het imago van duizend verschillende merken onder de loep. Voor het eerst zijn daarin ook de politieke partijen betrokken. Het resultaat is volgens Charles Hollenkamp van het bureau ontluisterend. 'Als een politieke partij een merk zou zijn, dan had het bedrijf een groot probleem.'

Vooral in de categorieën 'kwaliteit' en 'benaderbaarheid' scoren de politieke partijen slecht. Onderlinge verschillen zijn er wel. De VVD scoort op kenmerken als 'vooraanstaand', 'stijl' en 'prestige', terwijl GroenLinks 'innovatief' en 'gedurfd' is. Het CDA is niet 'eigentijds' maar wel 'beleefd' en 'ingetogen', en de PvdA (authentiek en traditioneel) wordt gezien als een partij die zich aan haar woord houdt.

D66 kreeg een veeg uit de pan van Charles Hollenkamp. 'Het is een merk dat zijn kracht verloren heeft.' De partij heeft zich volgens hem laten ondersneeuwen door de andere regeringspartijen. 'Als partij moet je dingen op de agenda krijgen en daar je naam aan verbinden. D66 heeft dat wel geprobeerd door over het koningshuis te beginnen, maar daar winnen ze, gezien de laatste ontwikkelingen, niet veel mee.' (bron: Het Parool)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie