Robert Overweg: 'Zonder service is marketing in VR hooguit een novelty'

5 vragen aan de keynote spreker van het Kaliber en Adformatie VR-event.

Digitaal bureau Kaliber organiseert met Adformatie een event dat geheel in het teken staat van virtual reality (zie onderaan). Naast sprekers van Big Orange en XCOR Space Expeditions, zal ook op het podium verschijnen. Robert helpt diverse grote Nederlandse èn internationale merken met VR-conceptontwikkeling en -implementatie en is bekend om zijn fotografie waarin de fysieke en virtuele wereld samensmelten. Tijdens het Kaliber VR Event vertelt hij over de kracht, impact en de mogelijkheden van VR op het gebied van service en merkbeleving.

1. Welke rol speelt Virtual Reality in het digitale transformatieproces?

&;Het is een extra medium dat de digitale transformatie kan faciliteren. Die transformatie zal invloed hebben op alles waar je nieuwe vormen van immersivenes, beleving en inzicht kan creëeren. Houd er echter wel rekening mee dat, voordat er wat betreft consumer devices echt massa is opgebouwd, deze met name zich afspeelt in b2b.&;

2. Waar liggen volgens jou de grootste kansen met VR?

&;Elke sector heeft zijn eigen kansen en uitdagingen. Denk aan gezondheidszorg, waar ik zelf actief ben met Beyond Health. Door protocollen in VR te laten uitvoeren, kan een arts meer patiënten tegelijk behandelen en kunnen we wachtlijsten verkorten. Ook zijn we aan het onderzoeken of je mensen kunt afleiden van pijn en zo vervelende behandelingen dragelijker maken.

Interessant is ook de sportwereld. Met Beyond Sport hebben we daar interessante toepassingen ontwikkeld. Je kunt spelers bijvorobeeld door de ogen van (andere) spelers laten kijken naar hun eigen prestaties. Of je kunt situaties langer oefenen en daarmee je trainingstijd verlengen. Op die manier kun je de prestaties van sporters verbeteren. Ook in de huiskamer kan VR veel toevoegen, met name beleving. Sinds kort gaat de kijktijd voor sport omlaag;  de NFL kijkcijfers zijn 14% lager  en die van Sky Sports premiere league 19%. Nieuwe, digitale interacties kunnen hier een impuls geven.&;

3. Wat is voor jou het meest opzienbarende project tot dusverre?

&; wil de Twitch van VR worden. Stel je een volledige gerenderde 3D-omgeving voor waar jij en je vrienden als avatars in rond hangen. Je bent dus als het ware te gast in iemands anders zijn game. Ik kan me voorstellen dat je zo een soort Virtuele meetingplek creëert, zoals chatkanalen als IRC dat vroeger waren. Een andere prachtig los werk is ‘’ of ‘’.  is ook erg goed, alsof je een interactief stripboek inloopt. Ik geloof erg in de geconstrueerde werkelijkheden, want daar heb je het meeste invloed op als maker.&;

4. Heb je de indruk dat marketingafdelingen de mogelijkheden VR kunnen oppakken. Met andere woorden: hebben ze genoeg kennis en affiniteit om dit een plaats te geven?

&;Nee, marketing moet zichzelf opnieuw uitvinden. Of eigenlijk had ze dat al moeten doen. Marketing moet een service worden, door mij te helpen in mijn digitale leven en niet meer te liegen over producten of diensten. Vertel het eerlijke verhaal. Hoe je dan VR effectief kan inzetten? Bijvoorbeeld door als reisorganisatie de vakantielokatie te laten ervaren. Of door als Ikea die keuken al virtueel te plaatsen. Aangetoond is dat het tastbaar maken van virtuele items de koopbereidheid verhoogt. Kortom, de toegevoegde waarde van VR is service. Zonder service is VR niet meer dan een novelty. Hooguit leuk voor even.&;

&;Overigens, ook op technisch vlak moeten we nog stappen maken. Als community moeten we vaak nog uitleggen wat het verschil is tussen 360 video, 360 stereoscopie en True VR. Elke type vereist een andere aanpak en geeft andere mogelijkheden en beperkingen.&;

5. Ik lees dat je met VR betrokken bent bij Ajax. Wat kun je daarover zeggen?

&;Ajax was 2,5 jaar geleden één van de pioniers die samen met ons het voortouw nam om een VR applicatie toepasbaar te maken in de voetbalpraktijk. Inmiddels werken wij ook met AZ, PSV, het Nederlands elftal en enkele internationale partijen. Interessante materie waar wij verder niks over mogen vertellen.&;

Met een arsenaal aan VR apparatuur en een keur van sprekers krijgen marketeers een complete ervaring van VR anno nu. XCOR, een bedrijf dat zich inzet voor commerciële ruimtevaart, demonstreert de VR simulator waarmee zij ruimtereizen nabootsen. Big Orange, een geluidsstudio gespecialiseerd in audio experiences, is aanwezig met binaurale microfoons en vijftig headphones om te laten horen hoe 3D geluid klinkt. De VR-ervaring is compleet met een breed scala aan VR brillen: van de laatste versie van de Oculus Rift, de HTC Vive en de Samsung Gear VR tot en met de eMicrosoft Hololens. Van de laatste zijn slechts zeven exemplaren inNederland.

Het gratis event vindt plaats op 10 november 2016 van 14:30 tot 19:30 uur op het kantoor van Kaliber.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie