Premium

Schone kleding als een service. Hoe Henkel innoveert in de wereld van waspoeder

Henkel investeert samen met PostNL in on demand was- en stomerijdienst dobbi. Innovatiebaas Thomas Schuffenhauer legt uit waarom.

Henkel

‘Je kleding perfect schoon en binnen 48 uur retour.’  Met die belofte ging in deze zomer dobbi van start. De digitale was- en stomerijdienst is een initiatief van twee ondernemers uit de stomerijwereld: Maurits Tiethoff, oprichter van stomerijwinkel Bubble&Stitch, en Ruben van Pelt van stomerij Topcleaning in Harderwijk. De ondernemers hebben grote ambities met de nieuwe was- en stomerijdienst en hebben PostNL en waspoedergigant Henkel (o.a. Witte Reus, Persil) aan boord als investeerders. Post.nl stapt in als logistiek partner, terwijl Henkel 'de expertise rond de wasmiddelen' levert (en natuurlijk de wasmiddelen zelf). Met deze partners denken ze dobbi - dat als tagline 'powered by Persil' hanteert – nog dit jaar landelijk te kunnen uitrollen

De investering in de on-demand was- en stomerijdienst mag vanuit het perspectief van Henkel niet zoveel voorstellen, het is wel een activiteit die richting geeft aan het innovatiepad dat de Duitse multinational  volgt. Henkel is steeds op zoek naar nieuwe manieren om klanten beter te bedienen. Een van de richtingen waarin wordt gekeken, is het aanbieden van diensten on-demand. ‘Deze worden steeds belangrijker voor de consument. Tegenwoordig verwachten mensen niet alleen hoogwaardige producten, maar willen ze ook de beste service,’ vertelt Thomas Schuffenhauer, die leiding geeft aan de unit Corporate Venturing bij Henkel Laundry & Home Care.
 

Advertentie
Henkel heeft de innovatie ondergebracht in Henkel Ventures. Welke rol speelt deze afdeling binnen het grotere geheel van de Henkel organisatie?
TS:

‘Henkel Ventures moet je echt zien als corporate venture capital unit. Met de nadruk op corporate. Daarmee wil ik zeggen dat we niet als een puur financieel gedreven venture capitalist werken. Wij kijken eerst naar de strategisch waarde van een investment, en pas daarna naar de financiele dimensie. Ons primaire doel is leren. We weten waar we vandaan komen, kennen de markt en weten waar we staan. Maar we weten ook dat markten in hoog tempo veranderen. Om in Laundry en Home Care en de andere segmenten waarin we  actief zijn op termijn succesvol te kunnen zijn, hebben we toegang nodig tot degenen die deel uitmaken van deze verandering. Dat wil zeggen: startups en andere partijen die deze nieuwe technologieën en businessmodellen ontwikkelen.

'We zijn ervan overtuigd dat we alleen succesvol kunnen zijn als we ons met deze partijen verbinden en hebben een aantal strategische gebieden gedefinieerd waar we deze willen realiseren. Een van die gebieden, is de markt van on demand diensten. Door hierin te investeren krijgen we toegang tot die markt en leren we vanuit een insider standpunt begrijpen wat er aan de hand is, hoe consumentengedrag aan het veranderen is.

'Dat klinkt als eenrichtingsverkeer, maar dat is niet zo, verzekert Schuffenhauer. 'Als Henkel hebben we ook iets te brengen, behalve geld. Neem de dobbi-case. Daarin zijn drie partijen berokken: Ruben en Maurits, twee entrepreneurs die alles weten van het reinigen van kleding; PostNL, een topspecialist in logistiek; en Henkel, een fabrikant met 140 jaar ervaring in de consumentenmarkt. Met die complementaire kwaliteiten laten we de startup groeien. Het gaat echt over een strategische alliantie waarbij de startup ons toegang geeft tot nieuwe technologieën en markten.

Het gaat natuurlijk wel over waspoeder, niet het eerste product dat je associeert met innovatie.
TS:

‘Dat begrijp ik, al zou je nog staan te kijken. Persil zou namelijk Persil niet zijn als het niet de afgelopen 110 jaar niet continu was veranderd. Wel zie je dat er nu steeds meer diensten komen om het product heen, de zogeheten laundry services. Een verandering waarmee we een antwoord zoeken op veranderingen in consumentengedrag en technologie.

'Een aantal zaken komen hier samen. Een belangrijke is de rol van de huisvrouw. Die is anders dan in de jaren vijftig en zestig. Ja, vrouwen doen nog altijd vaker de was, maar het is niet vanzelfsprekend meer dat zij dit doen. Andere veranderingen zijn de technologie van het wassen  en ook onze manier van leven, niet in de laatste plaats onder invloed van verstedelijking. We hechten steeds meer waarde aan tijd die we spenderen met vrienden en familie. En door technologie hebben we de keuze. Wil ik dit zelf doen, of zal ik het laten doen? Het antwoord nu is anders dan dertig jaar geleden.'

‘Digitalisering is voor mij niet anders dan een enabler. Digitale technologie stelt ons in staat om behoeften op een andere manier in te vullen. '
Thomas Schuffenhauer

‘Digitalisering is voor mij niet anders dan een enabler. Digitale technologie stelt ons in staat om behoeften op een andere manier in te vullen. Businessmodellen die een paar jaar geleden ondenkbaar waren, zijn ineens haalbaar. Maar de onderliggende driver is de consument. Vertrouwen speelt hier een doorslaggevende rol. Wat zijn de meest vertrouwde partners? Dat zijn toch die merken die er al jaren zijn; die je moeder en je grootmoeder ook al gebruikten. Of je nu zelf de was wilt doen of wilt uitbesteden; je hebt nog steeds behoefte aan een merk dat je vertrouwt.’

Is dobbi niet ook typisch een voorbeeld van de subscription economy?
TS:

‘Absoluut. Het subscription-model is een van de manieren om het leven van consumenten eenvoudiger te maken. Voor ons is enorm interessant om direct toegang te krijgen tot de consument en herhaling en routine op te bouwen in de aankopen. Met Henkel willen we daar  zeker deel van uitmaken.’

Procter & Gamble en Unilever kijken eveneens in die richting en leveren producten direct aan de klant op abonnementsbasis, buiten het retailkanaal om. Wat zijn de verwachtingen? Wordt dit een groot deel van de distributie, of zal het meer aanvullend zijn?
TS:

‘De toekomst ligt open; zowel wat betreft het aandeel directe verkoop, als de balans tussen zelf doen en uitbesteden. De wereld verandert en niemand weet waar het naar toe gaat. Als Henkel willen we begrijpen wat er gebeurt en leren om daar deel van uitmaken. Dat is waar Henkel Ventures over gaat. We zijn meer dan ooit bereid om te leren en deel uit te maken van dit verhaal.’

In hoeverre wordt die bereidheid om te leren gestuurd door de mogelijkheid om het retailkanaal te passeren en direct aan de consument te kunnen leveren?
TS:

‘Een meer directe relatie met de consument aangaan is een opportunity. Maar het is niet ons streven om retail te vervangen. Die blijft zowel online als offline een relevante partner. Wij willen de consument centraal stellen. Hoe traditionele en nieuwe retailkanalen, e-commerce en direct-to-consumer services zich tot elkaar gaan verhouden, zal blijken.’

Hoe zijn de ervaringen met dobbi? Pakt de consument dit op?
TS:

‘Tot nu toe zijn we heel tevreden. De dienst loopt in Amsterdam, processen werken, consumentenacceptatie is aanwezig. Ik heb er alle vertrouwen dat we de doelstelling die we communiceerden, landelijke dekking dit jaar, gaan waarmaken.’

Wat is de grootste uitdaging? Van online supermarkt PIcnic is bekend dat ze enorm investeren in data analytics, om te zorgen dat ze in zeer nauwe tijdsbestekken te leveren, omdat mensen et niet leuk vinden om op hun boodschappe
TS:

‘Welke competenties heb je nodig om in deze markt succesvol te zijn? Dat is een heel interessante. We monitoren de consumentenvraag zeer intensief. Wat verwacht je van zo’n service? Waar wil je je was geleverd hebben? Bijvoorbeeld maaltijden kun je ook op andere locaties bezorgen dan thuis. Hoe zit dat met een laundry service? Als je kijkt naar wat er gebeurt in de rest van de wereld, zie je totaal verschillende benaderingen. Niet duidelijk is of er al een winnende formule is. Wie zijn de consumenten die zo’n service gebruiken? Zijn dat gemakzoekers in steden? Of juist mensen die leven op het platteland? Die vragen maken deel uit van ons leerproces dat erop is ingericht om snel te kunnen aanpassen.'

Wat zijn de learnings tot nu toe, zijn de gebruikers vooral studenten en singles of stedelingen?
TS:

‘Dobbi zit nu nog alleen in Amsterdam. Je kunt je afvragen of dat een representatief beeld oplevert voor het hele land. We zien verschillende groepen: expats die nog niet goed de weg weten in de stad waar ze zijn komen te wonen; carrièremakers die tijd vrij willen maken voor hun carrière; maar ook gezinnen die tijd willen vrijmaken om te besteden aan het gezinsleven.’

In Duitsland is Henkel  actief met een eigen laundry-service, gericht op de zakelijke markt. Persil Services reinigt wasgoed en levert deze op kantoorlocaties 'Met deze service zijn we aanwezig in ruim tweehonderd bedrijven,’ aldus Schuffenhauer: ‘Over de hele wereld zie je partijen experimenten met verschillende logistieke modellen. Je moet uitproberen, deels doen we dat zelf en deels doen we dat met partners. Samenwerking is essentieel in de nieuwe wereld. Je zult samen moeten ontdekken waar je waarde kunt creëren. Dat zie je overal: in retail waar partijen partnerships aangaan met fmcg-bedrijven, en in de service economie waar partijen uit verschillende branches elkaar versterken. De vraag is altijd, wat kun jij toevoegen om waarde te creëren voor de consument.’

Hoe zit het met de merkstrategie? Dobbi voor de consumentenmarkt en Persil Service voor de zakelijke markt?
TS:

‘Voor laundry services in het algemeen geldt dat vertrouwen essentieel is. Persil is ons meest vertrouwde, meest premium brand. Door dit te gebruiken laten we zien dat er een partij achter staat die staat voor kwaliteit  en zorg. Wat het dobbi-merk betreft, daar hebben we slechts een minderheidsaandeel, dus uiteindelijk is dat aan het management van dobbi.'

dobbi
Dobbi Henkel
Kun je zeggen dat innovatie zich meer richt op service dan product?
TS:

‘Alles draait om de consument. De consument maakt het niet uit waar wij ons op richten. Die is geïnteresseerd in de benefit die wij bieden. Voor ons is die benefit ‘perfect care for clothes’. In het ene geval leveren we een fysiek product,  in het andere een service. Op beide gebieden willen consumentenbehoeften vervullen. Dat is waarom we blijven werken aan productontwikkeling, maar ook stappen zetten in het ontwikkelen van niet-fysieke diensten.’

Van waspoederfabrikant naar een bedrijf dat de consument faciliteert met ‘schone kleding’?
TS:

‘Die verschuiving zie je overal. Autofabrikanten verkopen ‘mobiliteit’ in plaats van een fysieke auto. Ook voor Henkel is dit iets waar we enorm mee bezig zijn. Met laundry service willen we ontdekken of dit de richting is voor ons om te ontwikkelen.’

Ongetwijfeld zijn er ook andere richtingen die Henkel verkent. Kun je daar iets over zeggen?

‘Ontwikkelingen genoeg. Je zult zeker weten nieuwe benaderingen zien die aanzienlijk verder gaan dat wat we tot nu toe hebben gedaan. Denk vooral aan partnerships waarmee we nieuwe waardeketens creëren die ons leren hoe we technologie kunnen gebruiken om te connecten met consumenten. Sorry dat ik niet specifieker kan zijn, maar er zit zeker veel meer aan te komen.’

 

Skippen wordt het nieuwe wassen

Dobbi ging in mei van start, de campagne voor de start-up is begin juni gestart. De 'Skip'-campagne gaat in op alle ergernissen rond wassen en stomen, van sorteren tot te laat komen bij de stomerij. Dit kun je vanaf nu overslaan oftewel ‘skippen’.  Het bureau Mobile Strategy ontwikkelde het mobiele platform, inclusief de app en de website. TBWA/Neboko is verantwoordelijk de merkstrategie, naamgeving, visuele identiteit en campagne.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie