Tamme opening tijdens Ad:Tech San Francisco

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hij is er weer. De . Voor de tiende keer op een rij in San Francisco. De "biggest and bravest" interactieve marketingconferentie biedt dit jaar keuze uit vier keynotes, 45 sessies en maar liefst 225 sprekers. Het thema is dit jaar "Out of the Box: Building Great Brands in the Digital Age". En genoeg mooie merken om van te leren. Online veteranen als Google, MSN, DoubleClick schitteren op de aankondigingborden, maar ook (relatief) nieuwe spelers als YouTube, Joost en Twitter zijn aanwezig.

De ochtend begint rommelig in een donkere en veel te grote conferentiezaal. De sessieruimtes puilden uit en mij werd vriendelijk verzocht online de podcast te beluisteren (die overigens pas over twee weken beschikbaar is). Een duidelijk statement voor de aanhoudende groei van Ad:Tech. Tijdens zijn openingsspeech beweert Drew Ianni, voorzitter van Ad-Tech, dat de industrie is beland in een "marketing maelstrom"; een kolkende whirlpool met een gigantische aantrekkingskracht. Volgens Ianni is Content opnieuw King met de snelle opkomst van online video, aangejaagd door portals als YouTube en het nieuwe video-on-demand platform Joost.com. "In deze turbulente tijden wordt het belang van onderzoek en analyse steeds belangrijker. We hebben behoefte aan een maatstaf waarmee de reclamewaarde over verschillende mediatypen kan worden gemeten."

Ianni beweert dat in deze opportunistische tijden de rijken alsmaar rijker worden. Tegenwoordig gaan 99% van alle online reclamebestedingen naar de top 10 grote websites en snoepen Yahoo en Google 90% van het totale search budget op. Over search gesproken: de recente aangekondigde van DoubleClick door Google wordt tijdens de Ad:Tech positief ontvangen. Ianni verwacht dat Google hiermee haar zwakke positie in de displayed ads markt zal versterken.

Na de opening was het woord aan Brian McAndrews, CEO van . aQuantive is het moederbedrijf en investeerder van grote online spelers als Atlas en Avenue A | RazorFish. Brian voorspelt dat de online industrie de komende 5 jaar zal verdrievoudigen. Weinig verrassend is dat traditionele media de dupe zullen zijn. McAndrews: "Tv zal nog steeds een groot gedeelte van de het mediabudget souperen, echter in digitale vorm. Als consumenten een keuze hebben tussen een 30" spot en een interactieve website waar men 30 minuten kan verblijven, dan is de keuze snel gemaakt." Tijdens het tamme on stage interview werd weinig zinnigs gezegd, vandaar dat ik Brian even aanschoot in de press room. Meer over dit interview volgt later.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie