Innovatie & Digitale transformatie met 2 simpele tips van Amazon

Leon Molenkamp schreef een blog naar aanleiding van SXSW over wat de 2 tips zijn van Amazon m.b.t. Innovatie & digitale transformatie

Al jaren zien we succesvolle én niet succesvolle voorbeelden van innovatie en digitale transformatie van merken om ons heen. Veel van die merken vonden zichzelf opnieuw uit, voegen ineens op een heel andere manier waarde toe voor klanten, of gingen helaas kopje onder. Er ging jarenlang geen presentatie voorbij zonder tal van voorbeelden over de kansen en gevaren van innovatie en digitale transformatie. Maar... hoe dan?

Hoe begin je met innoveren en misschien zelfs wel transformeren? Wat kan ik doen? Tijdens South By South West (SXSW) greep ik de kans om bij een hele concrete en waardevolle sessie van Amazon en Keeping it Human aanwezig te zijn, zij gingen namelijk precies op dit onderwerp in. 

Sandy Carter (VP Amazon Web Services) legde uit dat het laagdrempeliger beschikbaar maken van zaken als Artificial Intelligence en Virtual Reality een belangrijke doelstelling is op het gebied van innovatie binnen Amazon. Zij hebben op basis van hun ervaringen twee kritische factoren gevonden om succesvol te innoveren en misschien zelfs te transformeren:

  • Allereerst is het essentieel dat je flexibiliteit en snelheid in je organisatie hebt. Binnen Amazon is er voor gekozen om onafhankelijke, multidisciplinaire en toegewijde teams samen te stellen. Om de maximale grootte van dit team te bepalen is er een simpele vuistregel: teams moeten zo klein zijn dat ze genoeg hebben aan twee pizza’s als diner, daarom worden ze binnen Amazon de ‘two pizza teams’ genoemd. 

  • Ten tweede is het essentieel om te werken op basis van de ‘Innovation mindset’. Wat dit is? Heel simpel! Deze mindset gaat uit van een veilige omgeving om te experimenteren en fouten te maken en vraagt je actief mee te denken en te participeren in het teamproces, door ‘’Yes, and..’’ te gebruiken in discussies. Door op deze manier verder te bouwen op ideeën die geopperd worden, kom je uiteindelijk tot de meest waardevolle ideeën waarbij iedereen zijn of haar steentje kan bijdragen. Of zoals Kathy Klotz-Guest zei: ‘’It’s about exploration, not about commitment. ‘Yes, and’ doesn’t mean you’re marrying an idea; you’re just taking it out for a few drinks and showing it a good time!’’

Met enkele voorbeelden werd vervolgens aangetoond dat deze twee ingrediënten inderdaad de succesfactor zijn van innovatie en digitale transformatie. Zo is er in een samenwerking tussen Amazon en SameDay Security Inc. een joint venture opgericht onder de naam ‘Electronic Caregiver'. Vanuit deze joint venture bieden zij een geautomatiseerd thuiszorg systeem voor ouderen, mensen met een hoger risico op ziektes en mensen met een handicap. Door data te verzamelen van drukmatten en camera’s die bewegingen registreren kan de bijbehorende app inschatten of en wanneer iemand een bepaalde soort hulp nodig heeft, en geeft dit vervolgens door aan de zorgverlener die het dichtst in de buurt is. Wat mij betreft een sterk voorbeeld hoe twee bedrijven expertises bundelen in two pizza teams, de innovation mindset aannemen om vervolgens een product te ontwikkelen dat enorm relevant is voor een grote groep mensen. 

Hetzelfde geldt voor Arterys. Arterys is een Amerikaanse start-up, die met hulp van Amazon’s kennis en kunde én de benoemde werkwijze is gekomen tot een platform dat scherpe en kloppende diagnoses kan stellen in 15 seconden, in plaats van in (gemiddeld) 45 minuten.    

Tot slot kwam het mooiste voorbeeld toch wel van Google. Met behulp van two pizza teams en hun innovation mindset hebben zij een AI Empathy Lab opgezet, waar doktoren en verplegers met behulp van Artificial Intelligence, Augmented Reality en Virtual Reality kunnen ervaren hoe het is om bijvoorbeeld je been te breken, dement te zijn of een oogaandoening te hebben. Deze ervaring helpt deze doktoren en verplegers om empathischer te zijn in hun dagelijkse zorgverlening aan patiënten. Dit is niet alleen erg innovatief en waarde toevoegend, maar door de enorme relevantie heeft deze AI Empathy Lab een directe en grote impact op de gezondheidszorg in de Verenigde Staten. Ik hoop dat we dit soort initiatieven ook snel in Europa terug zien!

De pragmatische en korte conclusie van deze toffe en inspirerende sessie? Hup, aan de slag! Bestel twee pizza’s, breng verschillende expertises samen in twee teams en zeg eens wat vaker ‘’ja, en...’’ in plaats van ‘’ja, maar...’’. Wie weet welke prachtige ideeën daar uit voort komen voor jouw merk!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →