Twijfel over value for money-denken

Lodewijk van der Peet ziet liever Rabobank dan ABN Amro of SNS, is dat erg? Hij twijfelt.

Zodra de donkere dagen eraan komen, zakken mijn zekerheden weg in een diepe winterslaap en dekt een dik donzen dekbed van twijfel mijn stelligheid toe.

Vandaar dat ik als columnist nog niets geroeptoeterd heb over de Rabo-campagne. Of welke kruidenier het mooist het kerstgevoel in 1 minuut heeft weten te verpakken.

Neem nou de Rabo. Persoonlijk zie ik liever de fraaie Rabo-film in het Sterblok voorbijkomen dan die van ABN of SNS. Dáár ben ik dan wél stellig in. De ABN pepert me feitelijk in dat ik een sukkel ben, omdat ik geen weekendjes in Toscane doorbreng met tennissende cabrio-vrinden. De SNS omarmt de vrolijke edoch boze doorsnee witte man. En dat ben ik ook niet (hoop ik).

Dat de Rabo zich ontpopt als de Ghandi onder de banken doet me onbedaarlijk lachen. Ik heb er een rekening en voer op z’n tijd hele basale gesprekken met een hele nuchtere accountmanager die zich bepaald niet als wereldverbeteraar gedraagt. Maar als ik dan de geruchten hoor over de krankzinnig hoge productiekosten van die campagne voelt de Rabo-klant in mij de woede opwellen en wordt de reclamemaker in mij verteerd door jaloezie.

Op die kerstfilms ben ik ook al stik jaloers. Goed, die van Appie en Plus staan dan wel mijlenver af van hun reguliere campagnes. Maar je zult toch maar een tearjerker mogen maken zonder gourmetpakketten en rollades in cranberry marinade met onbeperkt budget! Mevrouw van der Peet kan zich enorm opwinden over de Plus-commercial: ‘Zóóó stereotiep dat die kerel in een klein kuthuisje woont en z’n ex met de kinders in het oude grote!’ Het emotioneert dus.

Net als Appie. De mens op z’n mooist. Beide films laten mij diep geroerd achter, maar ook met: hoe verkoop je hier in godsnaam rollades en gourmetpakketten mee?

Rechtvaardigt ontroering om een paar miljoen weg te tikken? Of ik ben ik gewoon te plat in mijn value for money-denken?

Ik weet het niet.
Jumbo heeft daarentegen een kerstfilm die naadloos aansluit bij hun reguliere campagne. De Jumbo kerststol en rollade worden zelfs in close-up aangesneden.Dus vallen alle strategen (van nature value for money-denkers) over elkaar heen om de Jumbo kerstfilm op het schild te hijsen. Tja, dat wel, maar bij mij geen tranen, geen kerstgevoel zoals bij Appie en Plus. Is dat dan de beste kerstcommercial?

Kortom, ik twijfel.

Wie zei ook al weer dat dat de beste voedingsbodem is voor groei? Was dat nou Confusius of Churchill?

Advertentie