Premium

Mediareuzen ‘vermenigvuldigen bestaande content’ met software uit Hilversum

Grote uitgevers gebruiken de software van een twee jaar oude startup uit Hilversum. De oprichters leggen uit wat XS2Content doet.

Richard Otto (l) en Sebastian Plasschaert
Afbeelding: aangeleverd

De Nederlandse startup XS2Content gebruikt geavanceerde tekst-naar-spraak-technieken om geschreven content nagenoeg automatisch om te zetten naar audio. En andersom. En er kan nog meer, vertelt medeoprichter Richard Otto. Hij vertelt waarom en hoe steeds meer mediabedrijven experimenteren met de software uit Hilversum.

Otto is een bekende in de mediawereld. Hij werkte onder andere bij de voorloper van Adformatie en is tegenwoordig uitgever van mediawebsite spreekbuis.nl, adviseur bij streamingsdienst NLZiet, boekauteur en (mede)initiatiefnemer van evenementen als de Online Radio Awards. En dus medeoprichter van wat sinds kort Xs2content heet, en waar het merendeel van zijn tijd naartoe gaat. Xs2content is begin 2020 ontstaan als XS2RADIO, een startup die via slimme software tekst naar spraak kan omzetten. Eerder dit jaar wijzigde het zijn naam naar Xs2content. Een naam die de lading beter dekt, vertellen medeoprichter en hoofdontwikkelaar Sebastian Plasschaert en Otto.

Advertentie
advertisement

Nieuwe bedrijfsnaam dekt de lading beter

Plasschaert legt uit: ‘We hebben onze naam veranderd na deelname aan de SVDJ Accelerator 2021, een subsidieprogramma dat innovatieve journalistieke startups helpt. De twee testpanels leverden tijdens dit zeven maanden durende programma, inzichten op over hoe wij ons in de markt konden positioneren. Want we doen meer dan tekst naar spraak. We doen onderzoek, consultancy en techniek. Dat zette ons tot nadenken, want we werden wel eens gezien als een radiobedrijf, maar dat is niet waar onze kracht ligt. We willen helemaal niet elke radiopresentator vervangen. We willen aanvullend zijn op bestaande content. Wij kunnen vrij snel bepalen welke kanalen passen bij de doelgroep en content volautomatisch omzetten voor die kanalen. Vandaar de naamswijziging van radio naar content.’ Creatief bureau Upmost adviseerde Xs2content bij de nieuwe propositie.

Dit doet Xs2content

De software van Xs2content leunt op verschillende taalmodellen die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie. Met die taalmodellen en aanpassingen van Xs2content kan de startup bestaande content als het ware vermenigvuldigen. Otto: ‘We hebben bijvoorbeeld digitale stemmen die een geschreven artikel als een nieuwsbulletin of podcast kunnen vertellen. Zelfs met video, als we een video-avatar van de gewenste presentator of presentatrice gemaakt hebben.’

Een korte demonstratie laat zien hoe dit eruitziet en klinkt en maakt duidelijk dat de digitale stemmen aardig in de buurt komen van een menselijke uitspraak. Het verschil is echter nog wel hoorbaar. Otto: ‘De stemmen worden steeds realistischer. Maar we kunnen bijvoorbeeld ook audio omzetten naar tekst.’ Het softwaresysteem van Xs2content werkt inmiddels in meer dan dertig talen en dialecten beide kanten op, vertelt Plasschaert.

Nieuw taalmodel maakt meer mogelijk

Xs2content bereidt zijn softwaresysteem nu voor op GPT-3, het nieuwste en slimste taalmodel tot dusver. GPT-3 is ontwikkeld door de OpenAI-stichting, waarna Microsoft de exclusieve licentierechten op zich genomen heeft. Internationale mediabedrijven experimenteren met GPT-3 en zien er veel kansen in. Otto is ook enthousiast. Hij verwacht dat het slimme taalmodel bestaande teksten onder meer kan samenvatten, vertalen en van schrijftaal naar spreektaal kan veranderen. Xs2content kijkt op dit moment met diverse klanten hoe het GPT-3 kan implementeren in hun contentstrategie. Organisaties betalen per jaar via een abonnementsmodel en extra per gewenste functie, waardoor de prijzen veelal op maat zijn.

Klantcases

Klanten van Xs2content zijn vooral mediabedrijven. Zo gebruikt Deondernemer.nl (DPG Media) de software van Xs2content om tekst naar spraak om te zetten en zo een ‘pratende nieuwsbrief’ te sturen die te beluisteren is via slimme luidsprekers van Google. De audio-update is inmiddels meer dan 75 duizend keer beluisterd, meldt De Ondernemer. Eind juni presenteerden de partijen een nieuwe samenwerking: gebruikers kunnen met een ‘Hey Google, ik wil praten met De Ondernemer’ een podcast van De Ondernemer luisteren via de slimme luidspreker.

Met de Volkskrant (ook DPG Media) deed Xs2content een pilot met een tekst-naar-audio-nieuwsbulletin om het nieuws in vijf minuten te vertellen. Andere soorten bulletins maakt de startup voor Flitsmeister en Business Insider Nederland (dat onlangs is overgenomen door Sijthoff Media). Xs2content heeft ook projecten gedaan voor onder meer het AD (Talpa Network) en Metro (Mediahuis Nederland). De startup wil naast uitgevers ook steeds meer content driven organisaties aanspreken; grote bedrijven die veel eigen content maken.

Internationale uitbreiding

Die samenwerkingen vallen steeds vaker op. Zo schaart ICT-vakblad Computable Xs2content bij de tien beste Nederlandse tech-start-ups van 2022, een vermelding waar Otto en Plasschaert logischerwijs erg blij mee zijn.

Het succes in Nederland motiveert Xs2content ook om de grens over te gaan. Sterker nog, dat doet de startup al. Otto: ‘Voor MTV, onderdeel van Paramount, hebben we in Frankrijk, Italië en Portugal Engelstalige video’s volautomatisch omgezet naar drie andere talen. Dat gebeurt nu binnen vijf minuten en de video’s zijn bedoeld voor social media. We zijn ook in Vlaanderen bezig en willen daarnaast in andere Europese landen kijken wat we kunnen betekenen, onder andere in Duitsland.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie