Van coronafitness en virusvrije snapfilters tot quarantainekunst

Social content-bureau Blauw Gras praat je bij in #lekkersociaal.

Door Eva Dekker, Blauw Gras

Daar zit je dan. De tijd te doden. Omringd door kilo’s pasta en blikjes tonijn. In het leed dat COVID-19 heet, draaien de socials overuren.

Het is namelijk niet voor niets dat de term ‘viral’ afkomstig is van het woord virus. Genoeg reden om een speciale corona-editie van #lekkersociaal het web op te slingeren.

Netflix uitgespeeld?

Nu de sportscholen dicht zijn, is de verleiding natuurlijk groot om te bankhangen in plaats van te bankdrukken. Dat snappen we, maar na één seizoen bingen, schreeuwen je guns ook om wat aandacht. Geen nood: je kan jezelf via verschillende kanalen thuis in het zweet werken.

Zo kan je elke avond terecht bij Fit For Free voor een livelesje. Klasje gemist? Check dan hoe Arie Boomsma tekeergaat met wat gehamsterde huis-tuin-en-keuken-halters.

Advertentie
advertisement

Na het sporten, moet er natuurlijk gegeten worden. Hoe maak je iets appetijtelijks met je ingeslagen boodschappen? Check dan het kanaal van de Italiaanse chef Massimo Bottura (bekend van Chef’s Table). Op Instagram maakt hij dagelijks een aflevering van Kitchen Quarantaine. Ook Hollandse smulpapen komen online aan hun trekken. Onder andere op het YouTube-kanaal van tweesterrenchef Edwin Vinke.   

Gesport en gegeten? Dan is het tijd om te ontspannen. Volg bijvoorbeeld een schilderworkshop op Instagram Stories van Selwyn Senatori of geniet van een van de vele huiskamerconcerten via Instagram Live. Niet de minste artiesten staan voor je klaar. Onder andere John Legend, Chris Martin of Alain Clark in duet met Maan.

Creatief met corona

De meeste mensen kunnen wel wat ontspanning gebruiken tussen het thuiswerken door. De social challenges schieten daarom als oesterzwammen uit de ether. Check bijvoorbeeld het account van Tussen kunst en quarantaine waar mensen met drie objecten uit hun eigen huis een beroemd schilderij naspelen.

Ook de profvoetballers laten van zich horen met de #stayathomechallenge. Het begon als een geintje waar voetballers hun handen wasten tijdens het hooghouden. Inmiddels zijn de video’s uitgegroeid tot ware kunststukjes waar de vedettes trucjes doen met…tromgeroffel… wc-papier. Zoals deze Nederlander die genomineerd werd door Cristiano Ronaldo.

Check, check, dubbelcheck

De wereld wendt zich dus massaal tot social media voor de nodige ontspanning en ook de platformen zelf zitten niet stil. Zij spelen in deze tijd een belangrijke rol in de nieuwsvoorziening. Snapchat doet dat op een hele speelse manier. Samen met de World Health Organisation hebben ze AR-filters en stickers ontwikkeld die antwoord geven op de meest gestelde vragen.

snapfilters WHO corona

Waar Snap zich stort op voorlichting, zetten andere grote techgiganten zich actief in tegen de verspreiding van fakenieuws. Zo zorgt het algoritme van Facebook er onder andere voor dat gefactcheckte nieuwsberichten over corona bovenin je feed terechtkomen en verbieden ze online handel in mondkapjes. 

WhatsApp vraagt gebruikers op om niet blindelings berichten over het virus door te sturen. “Als je niet zeker weet of iets waar is, stuur het dan niet door", is de oproep. Een statement waar wij ons alleen maar bij aan kunnen sluiten.

Viraal als Corona

We eindigen met een lijstje die wat ons betreft niet lang genoeg kan zijn. Nu de maatregelen verder gaan, lijkt de verbondenheid te groeien. Overal starten mensen initiatieven om elkaar te helpen die vervolgens via social gaan vliegen. Hoogtepunt is natuurlijk de actie #applausvoordezorg, maar er zijn er meer. Veel meer.

Chantal Janzen en Rumag brengen samen een t-shirt uit waarvan een groot deel naar het Rode Kruis gaat. Wesley Sneijder laat niet zijn voeten, maar zijn hart spreken en veilt een deel van zijn shirts voor het goede doel. Via deze site kun je een gerecht dineren doneren aan je favoriete restaurants zodat ze het hoofd boven water kunnen houden. Via Coromapost stuur je een kaartje naar ouderen die geen bezoek meer mogen ontvangen. Hadden we al gezegd dat deze lijst niet lang genoeg kan zijn? Nee? Bij deze!

Blauw Gras is één van de eerste dedicated social-contentbureaus van Nederland.

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie