Premium

Verrassing: millennials kiezen gewoon met hun portemonnee

En dat maakt ze net gewone mensen.

Het lijkt er op dat millennials zich gewoon gedragen als andere leeftijdsgroepen, wat betreft gemak en hoe ze hun geld spenderen. Tot die conclusie komt YouGov, dat het aantal millennial-klanten van merken en bedrijven in de VS telde en een brandindex publiceerde.

Wat blijkt: Uber verzamelde het afgelopen jaar meer millennial-klanten dan ieder ander bedrijf in de VS.

De millennial-klantenbase van Uber steeg van de eerste helft van 2016 tot de eerste helft van 2017 met 8,2 procentpunten. Daarmee behaalt het bedrijf een indexscore van 25,5. Oftewel; meer dan een kwart van de Amerikaanse millennials kunnen worden beschouwd als huidige klant van Uber.

YouGov definieert een huidige klant als iemand die recent iets heeft gekocht van een merk, de laatste 30 dagen of in het laatste jaar – afhankelijk van de categorie – of diens website heeft bezocht in de laatste 30 dagen.

Ook de belangrijkste concurrent van Uber, Lyft, zag een stijging van 6 procentpunten, met een indexscore van 12,3. Bedrijven die leven van delen doen het sowieso goed: Airbnb steeg 2,9 procent in de lijst.

Analisten waren verrast door de uitslag: Uber wordt de laatste tijd immers geplaagd door een reeks schandalen en dat maakt het bedrijf nu niet bepaald een goed voorbeeld van een maatschappelijk verantwoordelijke onderneming. Iets waar millennials weer veel waarde aan hechten.

Het lijkt er dus op dat millennials zich gewoon gedragen als andere leeftijdsgroepen, wat betreft gemak en hoe ze hun geld spenderen. Mensen zijn nu eenmaal geneigd beslissingen te nemen die financieel iets opleveren.

Andere merken die millennials als klant aantrokken: Instagram, Twitter en WhatsApp. Maar ook wat meer traditionele merken als TLC (het enige tv-netwerk in de top20, op plek 5), Delta Air Lines (8), Adidas (10), Visa (11), financiële merken als Chase (13) en J.P. Morgan (14), Ace Hardware (16), Calvin Klein (17 ), en Puma (18).

 

 

Opmerkelijk: er staan geen automerken in de top20. Audi is de eerste, op plek 36. Restaurantketens scoren ook slecht: Chick-Fil-A staat het hoogst genoteerd, op plek 24.

Bronnen: YouGov, Adweek

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie