Vodafone maakt internationale indruk met deze stottercampagne

Verovert 'Europa' samen met Het PR Bureau

Vodafone heeft internationale indruk gemaakt met zijn campagne get the Flow. Het won een European Excellence Award voor de app. Het PR Bureau tekende voor de PR.

Van de Nederlandse kinderen stottert ongeveer 5 procent. VodafoneNL ontwikkelde samen met bureau DDB & Tribal Amsterdam, de Nederlandse Federatie Stotteren (NFS) en stotterambassadeur en zangeres Sanne Hans een app voor deze kinderen. Met de app Get the flow leren ze vloeiender spreken met rapoefeningen.

Vloeiender praten door te rappen
In de app zitten allerlei rapoefeningen. Bekende rappers als Broederliefde, Sevn Alias, Kevin, Soufiane Eddyani en Jairzinho hebben bijgedragen aan de app. Er zijn speciale rapteksten geschreven met tongbrekers en alliteraties die moeilijk uit te spreken zijn voor kinderen die stotteren.

De initiatiefnemers kozen dit genre niet alleen omdat rap zo’n populaire muziekstroming is onder jongeren. Anja van der Vlist van NFS: ‘Rappen brengt je in de speech flow en daardoor wordt praten makkelijker. Daarnaast is het makkelijker om vloeiend te praten als je in een bepaald ritme zit.’

Sociaal element
De app heeft ook een sociaal element: kinderen kunnen samen rappen. Dat vergroot hun zelfvertrouwen, want zo ontdekken ze dat er nog veel meer kinderen zijn die stotteren. Van Bennekom vertelt dat hij de app liet testen door een panel van kinderen die stottertherapie volgen. Zij zijn enthousiast. ‘De kinderen vinden de app een coole aanvulling op hun huidige spraakoefeningen. Negen van de tien kids zou vriendjes uitnodigen om samen te gaan rappen met de app.’

Verspreiding
De NFS informeerde alle stottertherapeuten en logopedisten over de app, zodat zij kinderen erover konden vertellen. Vodafone verspreidde de boodschap onder een brede doelgroep via social media en PR. Op deze manier brachten de partijen de app bij zoveel mogelijk kinderen onder de aandacht .

Vodafone Powerful Connections
Deze actie is onderdeel van Powerful Connections, een langlopende campagne waarin Vodafone laat zien hoe technologie mensen verbindt en hun levens kan verbeteren. Andere voorbeelden zijn Back to school (hulpmiddelen voor leraren), Streetmessenger (sms-dienst voor daklozen) en de Smart Jacket (veilig op de fiets).

Om te laten zien wat rappen kan betekenen voor kinderen die stotteren, heeft Vodafone een korte film gemaakt over Mitchell (12) die de app test.

 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie