Waarom creatieve bureaus enthousiast zouden moeten worden van YouTube Works

Jai Kotecha, ceo Ogilvy Nederland, blikt als één van de juryleden vooruit op de YouTube Works Awards.

Jai Kotecha, ceo Ogilvy Social Lab

Door Jai Kotecha, ceo Ogilvy Netherlands

Van creatieve bureaus wordt vaak gedacht dat ze weerstand hebben tegen digitale platforms en prijzen. Maar als iemand bij een creatief bureau die heilig in gelooft in contact met het publiek, waar ze hun tijd ook doorbrengen, is dat nooit zo logisch geweest.

Natuurlijk zijn traditionele media nog steeds belangrijk (mensen brengen tenslotte nog steeds veel tijd met hen door), maar als je echt gelooft in de kracht van creativiteit om merken op te bouwen, zou je je creatieve inspanningen moeten willen inzetten, daar waar er veel kijkers zijn en harten om te winnen. En wie houdt er nu niet van een beetje technische innovatie? YouTube levert dit allemaal en meer dan ooit tevoren kunnen we bereik en innovatie koppelen aan echte bedrijfsresultaten die de ware kracht van YouTube als creatief medium laten zien.

Dit is waarom ik zo enthousiast ben om dit jaar jurylid te zijn voor YouTube Works: Ik kan niet wachten om te zien hoe de knapste koppen in onze branche creativiteit op YouTube naar nieuwe hoogten tillen en tegelijkertijd een echte zakelijke impact hebben. Hier zijn drie belangrijke dingen waar ik als jurylid naar op zoek ben en die elk creatief bureau enthousiast zouden moeten maken:

Het juiste publiek bereiken: De targetingopties op YouTube zijn enorm, en als je ze combineert met de display-campagnes van Google, kun je een echte winnaar worden. Ik ben benieuwd hoe mensen opties zoals Custom Intent Audiences en Life Events gebruiken om ervoor te zorgen dat de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon wordt aangeboden. Door de juiste doelgroep te targeten, kan er een echte band ontstaan ​​tussen merk en consument en kan een sterk emotioneel verhaal naar een heel ander niveau worden getild.

Gebruik van innovatie: Bureaus spelen al jaren met de skip-knop, maar YouTube heeft tal van andere geweldige functies, zoals livestreaming of winkelbare formaten die rijp zijn voor creativiteit. De beste creatieve bureaus begrijpen hoe ze elke mogelijkheid op het platform kunnen gebruiken om het publiek betrokken te houden en ik kan niet wachten om te zien wat ze hebben bedacht.

Effectiviteit van de campagne: Een geweldig verhaal is fijn, maar als het geen duidelijke zakelijke impact heeft gehad, heeft het niet echt een verschil gemaakt. Ik wil campagnes zien die de perceptie van consumenten van een merk hebben veranderd, grotere zoekvolumes hebben gegenereerd en zelfs tot toe te schrijven conversies hebben geleid. We weten dat creatieve campagnes effectiever zijn, dus ik wil dat de bedrijfsresultaten worden ondersteund door al het briljante werk.

Als je deze drie dingen goed doet, kun je op een creatieve manier de meer dan 9,1 miljoen mensen in Nederland die YouTube bezoeken, boeien en een echte zakelijke impact voor je klanten genereren. Dat is zeker iets waar we allemaal enthousiast van kunnen worden. YouTube Works is gratis en toegankelijk. Als je geïnteresseerd bent, raad ik creatieve bureaus aan om samen te werken met hun media-tegenhangers, zodat ze een duidelijke zakelijke impact kunnen laten zien via de hele marketingtrechter.

Lees ookYoutube Works: Wat zijn de trends in online video?

Over YouTube Works

Op 30 juni tijdens de YouTube Works Awards reikt YouTube prijzen uit aan de beste Nederlandse YouTube-campagnes. Het videoplatform wil laten zien dat creativiteit, vernieuwing en effectiviteit hand in hand gaan. Adformatie en bvA hebben zich aangesloten als partner. Directeur Henriette van Swinderen van bvA leidt de jury die bestaat uit een breed palet van experts vanuit merken, mediabedrijven en bureaus.

De awardshow bestaat al in landen als de Verenigde Staten, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië en India. Nederlandse makers, bureaus en merken kunnen vanaf 11 maart hun creatieve YouTube-campagnes gratis inzenden. Er zijn zes categorieën:

  • Meeting the Moment: de campagne die het meest effectief heeft ingespeeld op de gebeurtenissen in 2020
  • Creative Innovation: de campagne met de beste creatieve executie op een digitaal platform dat heeft geleid tot business resultaat.
  • Media Innovation: de campagne met de beste mediastrategie die heeft geleid tot business resultaat.
  • The Underdog: de campagne die tegen de verwachting in een grote impact creëerde
  • Action Driver: de campagne die het best illustreert hoe YouTube is ingezet om consumenten op beslismomenten in actie te brengen
  • Brands As Creators: de campagne die merken als creators laat zien, waarbij YouTue-formats worden gebruikt om communities te laten groeien en wordt ingespeeld op consumententrends

De jury bestaat uit de volgende experts:

  • Dries Poels, Head of Marketing - Nederlandse Loterij
  • Els Wijnstekers, Director of Client Management - Dentsu
  • Jai Kotecha, CEO - Ogilvy Netherlands
  • Bas Welling, Co-Founder/Managing Director - Wefilm
  • Birgit Zuurveld, Managing Director - Dorst & Lesser
  • Dimi Albers, CEO - Dept
  • Quinty Misiedjan, YouTube Creator - Quinsding
  • Tom Schoufs, Co-Founder/Creative Director - 5PM
  • Tessa van der Starre, CEO - MediaCom Nederland
  • Tanja Bom, Head of Communication & Media - ABN AMRO
  • Vincent Patty, CEO - Top Notch & Noah's Ark

Uiteindelijk wordt de Grand Prix uitgereikt aan de meest creatieve, innovatieve en datagedreven campagne met duidelijke businessresultaten. Inzenden kan tot en met 23 april.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie