WorkingMonday: Lot Keijzer (LinkedIn) ‘Vrouwen zetten netwerk minder makkelijk in voor carrière’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het vak van de marketeer verandert in razend tempo. In deze rubriek "WorkingMonday" geven diverse koplopers in het marketingveld hun visie op de toekomst van de marketeer. Dit keer vragen we het , director Marketing Solutions Benelux van .

Wat is jouw rol als director Marketing Solutions bij LinkedIn?
“LinkedIn helpen zich verder te ontwikkelen in de Benelux-markt op het gebied van effectieve en innovatieve marketingoplossingen voor adverteerders. Concreet betekent dit het bouwen en leiden van een team van wereldklasse, dat sociale marketingoplossingen biedt voor merken. Op deze manier kunnen merken ‘ambassadeurs’ creëren die betrokkenheid faciliteren, merkcommunicatie versterken en zorgen voor merkbekendheid.”

Waarom heeft LinkedIn voor jou gekozen als (vrouwelijke Nederlandse) marketing- manager?
“Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel kan ik niet anders concluderen dan dat het is vanwege mijn lange ervaring in digitale marketing, waarin het bouwen en leiden van succesvolle teams centraal staat. Evenals het resultaat van mijn strategische plannen en de implementatie ervan. Mijn netwerk, interesse voor innovatie en industry-expertise zullen ook hebben meegespeeld. Bovendien hebben we veel gelachen tijdens de gesprekken.”

Weinig vrouwen bekleden in Nederland hoge marketingfuncties. Bieden bedrijven vrouwen te weinig kansen?
“Ik geloof dat de kansen er zijn en ik geloof ook dat de capabele vrouwen er zijn, dus ik geloof dat het goedkomt. Vrouwen worden zeker geen kansen ontzegd. Wellicht speelt het ambitieniveau en de gedrevenheid van vrouwen een rol, alsmede de doorgaans mannelijke cultuur binnen directies.“

Laten vrouwen zich te weinig zien op sociale netwerken? Zijn ze minder sterk in netwerken?
“Het tegendeel is waar: vrouwen zijn van nature goede netwerkers, leggen makkelijk contact en gebruiken communicatie als smeermiddel in vriendschap en zakelijk contact. Wel heb ik begrepen dat vrouwen minder makkelijk hun netwerk ‘inzetten’ om hen te helpen bij hun carrière. Daar zijn mannen sterker in. Vrouwen zijn dus niet minder vertegenwoordigd op sociale net- werken, ze gebruiken het alleen anders, niet altijd ef␣ciënter.”

Hoe kunnen mensen LinkedIn gebruiken om zich beter te profileren?
“De belangrijkste tips die ik heb voor zowel mannen als vrouwen: zorg dat je profiel 100% is, dat je aanbevelingen hebt en geeft, een professionele foto plaatst (zonder zonnebril, kind of een drankje) en een goede summary. Ook is het belangrijk dat je relevante informatie deelt, dat je reageert op je netwerk, participeert in groepen, relevante bedrijven volgt en op deze manier bouwt aan je persoonlijke brand!”

Werf je zelf medewerkers via LinkedIn?
“Uiteraard! Voor mijn rol heeft ook iemand via LinkedIn contact met me gezocht. You have to practice what you preach.”

Zijn marketeers volgens jou goed op de hoogte van de mogelijkheden van LinkedIn?
“We kunnen hen nog veel uitleggen over hoe ze LinkedIn kunnen gebruiken om doelgroepen te bereiken, te betrekken en hen als ambassadeurs van hun merk te laten werken. We praten veel met merken over owned, paid en earned media (te vertalen als eigen media, ingekochte media en verkregen media). Ook praten we met hen over de waarde van social media voor hun marketingdoelstellingen. Ik vind het prachtig om hierin voorop te mogen lopen.”

Waar zit de groei voor LinkedIn?
“LinkedIn wil op een massieve schaal talenten aan kansen koppelen. We doen dat door oplossingen te bieden aan bedrijven om die te helpen met talent, sales en marketing.”

Hoe blijf je als marketeer op de hoogte van alle social media veranderingen?
“Door de social media zelf te gebruiken. Volg bijvoorbeeld relevante profielen op twitter. Kijk wat merken doen op Pinterest,
Path, Facebook en Google+. Bouw je netwerk op LinkedIn en laat je netwerk met én voor je werken!”

Innovaties waar marketeers mee te maken krijgen volgen elkaar in hoog tempo op, wat vraagt dit van marketeers?
“Het vraagt om echte nieuwsgierigheid: om alles te willen weten, snappen, zien en doorgronden. En ook een beetje lef om het daadwerkelijk te doen.”

Bekijk hier het interview met Lot Keijzer dat wij eerder hebben opgenomen in samenwerking met Ronnie Overgoor.

USG Capacity interviewt in het kader van haar ambitie om te werken aan de toekomst van de marketeer de komende maanden diverse koplopers in het marketingveld.
De interviews worden verzorgd door diverse consultants van USG Capacity en gepubliceerd op Molblog door Michel Schilders (algemeen directeur). Dit interview is geschreven door tekstschrijfster en vaste interim professional in samenwerking met , consultant Noord-Nederland . De beste content die wij samenstellen bundelen wij in een pocket genaamd de Trendvizier, deze is gratis ana te vragen via .
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie