Zalando test ‘voordeur openen op afstand’ voor leveren en ophalen

Dankzij 'smart home'-technologie kunnen klanten hun pakjes rechtstreeks binnen in huis laten leveren, zelfs als ze niet thuis zijn.

Thuisbezoring
123rf

De Belgische posterijen (bpost) en Zalando hebben in de afgelopen herfst een eenmalige test uitgevoerd om te onderzoeken of in-huislevering en – bij retourneren - in-huisophaling mogelijkheden kan bieden Zalando-klanten.

Zalando wilde weten hoe klanten tegenover deze nieuwe dienst staan, en meer specifiek in welke mate ze er gerust op zijn dat een bezorger hun huis binnengaat als ze zelf niet thuis zijn. Wat is er nodig om klanten mee te krijgen in ‘voordeur openen op afstand’?

Slim deurslot

Uit een survey vooraf (N=750), bleek dat 50 procent van de onlineshoppers vertrouwen zou hebben in rechtstreekse in-huisleveringen. Mensen die regelmatig thuis leveringen ontvangen, zoals online aankopen of etenswaren, bleken meer open te staan voor in-huisleveringen en in-huisophalingen.

In een tweede fase kregen de deelnemende huizen een zogenaamd slim deurslot en een slimme deurbel. Dankzij deze technologie kunnen klanten hun deur op afstand openen en zo toegang verlenen tot hun huis. Er werd aan de klanten gevraagd om goederen te bestellen op Zalando en om een levering te vragen via bpost. Ze legden ook ophalingen vast voor de artikelen die ze wilden retourneren.

Transparantie key

Zalando: ‘De technologie werkt op een zeer eenvoudige manier. Wanneer de koerier op het adres toekomt, duwt hij op de slimme deurbel, die rechtstreeks verbonden is met de telefoon van de klant. De klant identificeert de koerier en opent de deur van het huis op afstand via zijn telefoon. De koerier legt vervolgens het pakje in huis en sluit de deur.

De levering wordt gestreamd en de klanten kunnen het volledige proces op afstand volgen. Ze kunnen ook spreken met de koerier. Ze kunnen er altijd voor kiezen om de deur, om wat voor reden dan ook, niet te openen. Het is de bedoeling om zo transparant mogelijk te zijn en de klant de volledige controle te geven tijdens het proces.’

Zorgen weggenomen

Zalando zegt uit het onderzoek te weten dat 90 procent van de deelnemers de slimme deurbel ook na de test zou blijven gebruiken. Ook bleken de zorgen die mensen er vooraf over hadden werden weggenomen door het gemak van de dienstverlening.

Jan Bartels, vp customer dulfilment and logistics bij Zalando, zegt dat in-huislevering een interessante nieuwe optie zou kunnen worden in het dienstengamma van Zalando. Of het er dus daadwerkelijk komt is in dit stadium nog niet duidelijk. ‘Dat willen we van naderbij bekijken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie