Zo breng je een real life stadionervaring naar de huiskamer

De Johan Cruijff Arena als proeftuin voor het verbeteren van de stadionervaring thuis.

Johan Cruijff Arena
123rf

Ajax in de Champions League, het Eurovisie Songfestival en de sportzomer – het zijn mooie tijden voor de media-industrie omdat Nederland dan massaal de tv aanzet. Je wilt het meemaken en erbij zijn, liefst in het stadion maar anders via meeslepende verslaglegging. Het zijn ook momenten waarop adverteerders graag in de buidel tasten voor een reclamespot. En als je kijkt naar de verkoop van televisieschermen, dan zie je altijd een stijging rond grote live (sport)events.

Vorige week dinsdag keken maar liefst 3,7 miljoen mensen naar Juventus-Ajax. Zoveel mensen hadden nooit in het stadion gepast. Sport- en live events zijn daarom superbelangrijk voor de media-industrie – maar er zijn meer kansen die we als industrie nog niet gepakt hebben.

Hoe zorgen we dat die 3,7 miljoen mensen net zo’n gave avond hebben als de mensen in het stadion? Hoe kijken we in de toekomst naar sport? Hoe dicht kunnen we op de actie zitten? Sport en Live events zijn een bron van innovatie en daarom wordt op dit thema sterk ingezet. Engagement, experience, immersiveness zijn buzzwords, maar daarachter gaat de strijd schuil om de consument en zijn aandacht. Met nieuwe innovatieve toepassingen kan een event experience vergroot en versterkt worden, kan de aandacht van de kijker langer vastgehouden worden en kan een hele gerichte doelgroep worden gecreëerd, die voor merken interessant zijn.

Advertentie
advertisement

Change the Game

Een partij die het voortouw neemt in deze ontwikkeling is de Johan Cruijff Arena. Zij zetten zichzelf neer als proeftuin voor nieuwe ontwikkelingen en schreven bovendien een challenge uit waarin ze bedrijven oproepen nieuwe oplossingen in te dienen om hun stadionervaring te verbeteren. Het aantal aanmeldingen was overweldigend: bijna 200 bedrijven dienden een aanvraag in. Slechts 35 zijn geselecteerd voor de volgende fase.

Een greep uit de winnaars: kies je eigen sportcommentator, bepaal zelf vanuit welke hoek je naar een wedstrijd kijkt, of raadpleeg via een sportinterface op je tv real-time de belangrijkste spelstatistieken, spelersprofielen en trackingsgegevens. De finalisten presenteren zichzelf tijdens een (hoe kan het ook anders…) live event in mei.

We gaan zeker nog iets horen van deze nieuwe community rondom sport en live events. Als professional of als voetballiefhebber, want een aantal oplossingen wordt namelijk gedemonstreerd tijdens het EK in 2020. Iets om in de gaten te houden!

 

Marlies van de Meent-Hakvoort is communicatiemanager bij Media Perspectives

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie