Premium

Communicatie-experts vinden diversiteit van ‘moreel belang’, maar vraag ze niet naar eigen praktijk

Onderzoek WePublic en Motivation laat zien dat er veel licht schijnt tussen wat zou moeten en wat in eigen beroep en afdeling gebeurt.

Diversiteit
123rf

Het is een bijna klassieke kloof die blootgelegd wordt in het onderzoek van Wepublic en Motivaction onder een reputatiepanel van zo’n 200 ervaren communicatie- en reputatie-experts. Zij lieten hun licht schijnen op maatschappelijke veranderingen, en zijn vrijwel unaniem van mening dat organisaties daarin een grotere rol spelen dan ze denken.

Dat is onder meer op het gebied van diversiteit Zo’n 80% ziet dat organisaties een soort morele verplichting hebben diversiteit na te streven, en meer dan de helft, 60%, ziet een verband tussen het diversiteitsbeleid en de reputatie van de organisatie. De percentages dalen echter snel zodra het over de eigen beroepsgroep of communicatieafdeling gaat.

Diverse communicatieafdeling niet nodig

Het overgrote deel van de reputatie- en communicatie-experts geeft aan dat er nauwelijks diversiteit is bij de personen die zich bezighouden met reputatiemanagement, communicatie en corporate affairs.

Ook onderschrijft nog niet de helft van de respondenten het belang van een diverse communicatieafdeling. Op de stelling dat alleen een diverse communicatieafdeling zorgt voor ‘een betere aansluiting op de diversiteitsontwikkelingen’ was 46,1% van het panel het eens of zeer eens. 

Advertentie
advertisement

Wel vindt 70% van de ondervraagde reputatie-- en communicatiespecialisten dat hij of zij vanuit zijn of haar functie invloed heeft op hoe mensen in de organisatie over diversiteit denken. Gevraagd naar de rol die zij voor zichzelf zien om inde organisatie aandacht aan diversiteit en inclusiviteit te geven dan wordt vooral een adviserende genoemd.

Volkomen verdeeld over mooipraterij

De helft van de respondenten geeft aan dat er in 2020 meer aandacht was voor diversiteit en inclusiviteit dan in 2019. Over de stelling ‘De aandacht die organisaties aan diversiteit geven is vaak vooral mooipraterij’ zijn de meningen verdeeld. Een kleine derde is het ermee eens, een derde is het oneens en een ruime derde is het hiermee eens noch oneens.

Het diversiteitsbeleid komt vooral tot uiting in het HR-beleid. Ze noemen daarbij voorbeelden genoemd als trainingen over onbewuste vooroordelen en aandacht voor diversiteit op de website en in beeldmateriaal. Interne communicatie wordt sporadisch genoemd.

De onderzoekers concluderen volkomen terecht dat, omdat veel communicatie-experts de noodzaak inzien van een organisatie een afspiegeling is die de samenleving, er veel werk aan de winkel is. Vooral aan de eigen winkel, is toe te voegen.  

ReputatiePanel

Het ReputatiePanel, een initiatief van Wepublic en Motivaction, bestaat uit circa 200 senior experts op het gebied van communicatie (marketingcommunicatie en corporate communicatie), reputatie en public affairs. 80% van de leden heeft meer dan 15 jaar werkervaring als professional.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Aart Lensink
'We do agree with the principle, of course'.
Maar het past niet bij ons.
https://www.youtube.com/watch?v=OhZRDoGZg00&feature=emb_logo
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie