Consument vindt dat reclame géén realistisch beeld geeft van onze samenleving

Onderzoek in opdracht van BVA laat zien dat racistische reclames tot ver in de twintigste eeuw werden ingezet.

Reclame van Albert Heijn

Nederlanders verwachten van reclamemakers dat ze op evenwichtige en realistische wijze de verhoudingen binnen onze samenleving weergeven, maar een meerderheid vindt dat reclame géén realistisch beeld geeft van hoe we nu in Nederland samenleven. Dit en meer blijkt uit een onderzoek naar de invloed van commerciële communicatie op de beeldvorming in Nederland, dat in opdracht van BVA is uitgevoerd.

Reclamevakbladen

Op uitnodiging van BVA hebben de hoogleraren Cultuurgeschiedenis Inger Leemans (VU Amsterdam en KNAW Humanities Cluster) en Jan Hein Furnée (Radboud Universiteit Nijmegen) onderzoek gedaan naar de rol die merkreclames in de afgelopen honderd jaar hebben gespeeld in de beeldvorming van maatschappelijke verhoudingen in Nederland, en hoe daarover in de reclamevakbladen werd geschreven. Het onderzoek laat zien dat ook in Nederland tot ver in de twintigste eeuw racistische reclames ingezet werden.

Snel delen

In aanvulling op dit historische onderzoek heeft BVA aan Motivaction gevraagd onderzoek te doen naar hoe Nederlanders op dit moment reclame ervaren, en welke rol reclames spelen – of zouden moeten spelen – in de beeldvorming van ‘Nederland’. Vanwege de recente ontwikkelingen rond de dood van George Floyd en de #BlackLivesMatter-beweging heeft BVA besloten de meest relevante onderzoeksresultaten zo snel mogelijk met het publiek te delen. Op donderdag 9 juli aanstaande organiseerde BVA daarom een webinar over de invloed van merkcommunicatie op de beeldvorming rondom inclusie en racisme.

Het volledige onderzoeksrapport zal op 24 september tijdens het 100-jarig bvA-event ‘MerkKracht’ worden gepresenteerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie