Marketeers laten na thought-leadership goed te benutten

Onderzoek: goede content ten aanzien van thought-leadership biedt impactkansen, maar de kwaliteit kan (en moet) beter.

123rf

Dat goede thought-leadership in vorm van artikelen of whitepapers of andersoortige content, een positieve impact heeft in de B2B-omgeving, wordt door een recent onderzoek van Edelman en LinkedIn duidelijk bevestigd. 

Bedrijven en merken die in staat zijn om goede, actuele en prikkelende thought leadership-content te creëren, merken dit aanwijsbaar in de aandacht die ze van klanten en prospects krijgen. Goede thought-leadership-content levert eveneens een positieve bijdrage aan de rest van customer journey. Toch blijkt uit uit datzelfde onderzoek dat de content van onvoldoende kwaliteit is. 

Edelman en LinkedIn ondervroegen 3.275 business executives uit verschillende industrieën, en van kleine en middelgrote bedrijven tot grote corporates. De resultaten bieden interessante inzichten voor communicatieprofessionals en marketeers.

Advertentie
advertisement

Ondermaatse kwaliteit

Zo geeft 48% van de respondenten aan iedere week een uur of meer te besteden aan het lezen van thought leadership content van bedrijven en merken. Deze decision-makers binnen bedrijven zijn over het algemeen echter teleurgesteld in de kwaliteit en inhoud van thought leadership content die ze voorbij zien komen: slechts 15% beoordeelt de content die zij voorbij zien komen als zeer goed of uitstekend.

Wel van belang

Maar liefst 89% van de respondenten gelooft dat thought leadership daadwerkelijk effectief kan zijn in het verbeteren van hun perceptie van een organisatie. Daarnaast geeft 49% van de respondenten aan dat thought leadership ook een rol speelt in customers journey van bedrijven. 

Ten aanzien van de perceptie van een bedrijf.. 

- vindt 59% van de decision-makers dat thought leadership content hen beter in staat stelt een bedrijf te beoordelen op bekwaamheid en geschiktheid dan marketingmaterialen of productsheets

- denkt 42% van de respondenten dat thought leadership content invloed heeft in de fase van Consideration en bijvoorbeeld heeft geleid tot het uitnodigen van een partij voor een request for proposal

- zegt 48% van de respondenten zegt dat thought leadership content heeft bijgedragen aan Purchase: daadwerkelijk afnemen van producten of diensten bij een bedrijf

- zegt 53% dat thought leadership heeft bijgedragen aan upselling bij bestaande leveranciers of partners

- heeft 54% van de respondenten de ervaring dat thought leadership ervoor heeft gezorgd dat zij nieuwe producten of diensten afnemen bij hun bestaande leverancier of partner

Enorme kans

Ondanks de invloed die goede thought leadership op de customer journey lijkt te hebben, zijn veel marketeers nog niet in staat de impact van hun activiteiten op dat gebied inzichtelijk te maken: slechts 26% van de marketeers kan thought leadership content die zij (laten) produceren, zichtbaar koppelen aan sales. Een enorme kans voor zowel communicatieprofessionals als marketeers.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie