Nasynchronisatie in tv-commercials, een goed idee?

Onlangs experimenteerde de publieke omroep met nasynchronisatie van de Duitse serie Bad Banks. Het heeft niet uitgepakt zoals gehoopt

nasynchronisatie

De gemiddelde Nederlander houdt niet van nasynchronisatie in series en films. Maar hoe zit het met de nasynchronisatie van commercials?

Nederlanders zijn veelal overtuigend anti-nasynchronisatie, maar stel dat je als Nederlandse marketeer een mooie anderstalige commercial dient te gebruiken? Ga je dan voor nasynchronisatie of Nederlandse ondertiteling? Met deze vraag zitten veel marketeers van internationale merken. Reden voor Ster om te onderzoeken wat beter wordt gewaardeerd in televisiecommercials: nasynchronisatie of  of ondertiteling? 

Onderzoek naar effecten van commercials met AdMeasure

Met het onderzoeksinstrument AdMeasure van Ster is het testen van commercials snel en gemakkelijk. Bedrijven kunnen met AdMeasure een commercial laten testen om antwoord te krijgen op vragen over de effectiviteit van de creatie. Inmiddels is een grote benchmark opgebouwd van 1.100 videocommercials (TV en online) en 500 radiocommercials. Door de uitgebreide vragenlijst en grote benchmark krijg je als marketeer inzicht in de effectiviteit van jouw spot. 

Met AdMeasure is het tevens mogelijk om aanvullende onderzoeksvragen voor te leggen aan het panel. Dit is wat Ster heeft gedaan voor de commercial van een FMCG-merk. Aan een panel zijn zowel een anderstalige, in het Nederlands nagesynchroniseerde spot als dezelfde spot met Nederlandse ondertiteling voorgelegd. Nadat de panelleden beide commercials bekeken hadden, is gevraagd wat men vond van nasynchronisatie en van ondertiteling.

Nederlanders houden niet van nasynchronisatie

Slechts 11% gaf de voorkeur aan de nagesynchroniseerde spot. 70% gaf de voorkeur aan de ondertitelde spot en de rest had geen voorkeur.

ster
ster percentage

Wat vindt men van nasynchronisatie?

De grootste groep is negatief (63%) over nasynchronisatie. Deze mensen geven aan dat ze het o.a. nep, goedkoop en verschrikkelijk storend vinden, en bovendien vaak slecht uitgevoerd. Het stoort vooral wanneer er een buitenlands accent wordt gebruikt. 11% vindt nasynchronisatie prima. Deze groep geeft aan dat het duidelijk en niet storend is.

En hoe wordt ondertiteling ervaren?

De grootste groep mensen is positief over ondertiteling (57%). ‘In Nederland zijn we dit gewend’, wordt er aangegeven. Waar 63% negatief is over nasynchronisatie, is slechts 20% negatief over ondertiteling

Acceptatie van nasynchronisatie en ondertiteling afhankelijk van uitvoering

10% van de respondenten gaf aan nasynchronisatie alleen te accepteren als de uitvoering perfect is. De tekst moet perfect synchroon lopen en goed vertaald zijn. Daarnaast moet de Nederlandse vertaling passen bij het type commercial en de oorspronkelijke taal. Voor ondertiteling geldt voor 8% dat de acceptatie afhangt van de uitvoering. Het kan bijvoorbeeld alleen toegepast worden als er niet teveel tekst in de commercial zit. Ook moet ondertiteling, net als nasynchronisatie, perfect synchroon lopen en goed zijn vertaald. Panelleden geven tot slot aan dat het wenselijk is om bij ondertiteling een Nederlandstalige voice-over te gebruiken om de kern van de commercial over te brengen. De stem kan zo de anderstalige commercial auditief verduidelijken.

ster
ster ondertiteling

Advies

Een volledig Nederlandstalige commercial heeft nog altijd de voorkeur van de kijker. Mocht dit niet haalbaar zijn, dan is ondertiteling de beste keuze. Om de commercial auditief te verduidelijken, is het aan te raden gebruik te maken van een Nederlandse voice-over, die de hoofdboodschap en/of pay-off in het Nederlands uitspreekt.

Op basis van deze resultaten raadt Ster nasynchronisatie in commercials af. Het merk waar Ster het onderzoek voor heeft uitgevoerd, heeft dit advies ter harte genomen. Op basis van het onderzoek hebben zij gekozen voor het uitzenden van de anderstalige spot met Nederlandse ondertiteling en ter verduidelijking een Nederlandse voice-over.

* n = 115, 25-67 jaar, m/v

Heb jij een specifieke vraag over jouw commercial of wil je meer weten? Neem dan contact met mij op.

Noortje Lankhaar – research consultant – 035-6725500 – noortje.lankhaar@ster.nl

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.