Wat het treintje van Team Sunweb ons leert over doorgeslagen management

Voorbereiden is zinvol, maar loslaten en bijsturen nog veel belangrijker.

Team Sunweb
Belga - ANP

Door Bart Visser

Terwijl buiten de bladeren van de bomen vallen, wordt in Frankrijk de Tour verreden. Het jaar 2020 is een jaar waarin alles anders is. Behalve het wielrennen: er moet gekoerst worden. En zo worden we ook dit jaar getrakteerd op mooie (levens)lessen die in de prachtige sport verscholen zitten. 

Eerst het bord van de ander leegeten is een van de bekendste wielerwetten die renners al op jonge leeftijd leren. Je kunt nog zo sterk zijn, vaak wint uiteindelijk de slimste. Kijk naar de massasprints deze tour. Team Sunweb is de enige ploeg met een echte sprinttrein, ze hebben alleen nog geen sprint gewonnen. Elke keer weer is er een renner die netjes uit de wind blijft zitten en van het werk van Sunweb profiteert (Caleb Ewan al twee keer, de huilende Ier Sam Bennett en de beresterke Van Aert).

De koers als managementcursus
Nogal een domper als je met zo’n sterke trein naar de Tour afreist. Dat vraagt om een pittige teambespreking. Lang leve het moderne wielrennen: de camera van de NOS mocht een paar keer meekijken bij het ochtendoverleg van Sunweb. Je ziet een ploegleider uitgebreid uitleg geven over bocht zus en bocht zo. Waar je toch echt van voren moeten zitten en wat de precieze volgorde van de trein zou moeten zijn. 

Door de ogen van de NOS wordt de koers een managementcursus die je kunt volgen door gewoon je ogen de kost te geven: bijna alles is te zien. En het resultaat wordt een paar uur voor iedereen zichtbaar. Auw. Caleb Ewan wint diezelfde middag de sprint. Met zijn kleine postuur stuurt hij dwars door het peloton heen.

Advertentie
advertisement

Events
Events, dear boy, events. Was het antwoord van toenmalige Brits Prime Minister Harold MacMillan toen hem werd gevraag wat het grootste gevaar was voor zijn regering. Aan die beroemde quote moest ik denken toen ik naar de etappe keek. We zijn zo gewend geraakt aan de maakbaarheid van de wereld op ons heen dat het maken van plannen bijna tot een kunst is verheven. Terwijl de kunst van improviseren en het pakken van kansen die zich voordoen wellicht veel succesvoller is.

Dat zal ook de conclusie van team Sunweb zijn: je kunt je als ploeg nog zo goed voorbereiden, je moet er ook voor zorgen dat je het vooraf bedachte plan los kunt laten als de koers anders loopt dan gedacht. De werkelijkheid is niet volledig te plannen. Incidenten en onverwachte wendingen bepalen uiteindelijk vaak de uitkomst. Wie daar goed op in kan spelen is vaak succesvol.

De les van team Sunweb is treffend voor het communicatievak. Regeren is vooruitzien en plannen maken is – zeker in grote organisaties als Rijkswaterstaat – nuttig en ook nodig. Toch heb ik een gezonde weerstand bij het maken van (communicatie)plannen. Tuurlijk, het is goed om dingen voor te bereiden en op papier te zetten. Maar te vaak verzandt dat soort trajecten in papieren en abstracte discussies die het zicht op echte kansen buiten ontneemt.

Sturing
Goed sturen kunnen de mannen van Sunweb wel (we vergeven Tiesj Benoot maar even zijn glijpartij over een vangrail) en dat is volgens mij ook de kern van het maken van goede plannen Ze geven richting, bevatten een aanpak of strategie en dwingen tot concrete acties die resultaat opleveren.

Een plan is echter geen doel op zich. Het boeken van echt resultaat zou leidend moeten zijn. En daar gaat het nog wel eens mis. In veel organisaties is het maken (en laten zien) van plannen belangrijker geworden dan buiten de goede dingen doen. In het voorbeeld van Sunweb: het treintje is belangrijker geworden dan goed uit de wind zitten. 

Visie, ervaring en intuïtie helpt vaak (nog) veel beter om te bepalen wat een succesvolle aanpak kan of moet zijn. Vaak strookt dat wel met het plan dat bedacht is. Soms moet je echt alles overboord gooien om succes te boeken.

Rittenkapers
Zo heeft team Sunweb de afgelopen dagen met Hirschi en Kragh Andersen prachtige ritten gekaapt van de sprinters. Niet met een heel nieuw plan, maar gewoon door het oude plan los te laten en de profiteren van kansen die zich voordeden.

Go team Sunweb! 

Bart Visser is hoofd Communicatie bij Rijkswaterstaat

Plaats als eerste een reactie

Advertentie