Adverteerders moeten hun doelgroep op een dieper niveau gaan raken

De behoefte aan rijkere ad formats groeit sterk. Maar hoe zet je die formats effectief in binnen een kwalitatieve nieuwsomgeving?

Kunal Gupta (CEO Polar) en Michael van Koppen (Digital advertising product expert) delen waardevolle inzichten. “Creatieve marketeers springen hier proactief op in.”

Adverteerders en hun marketeers hebben een sterk groeiende behoefte aan rijkere mogelijkheden om hun verhaal onder de aandacht van de doelgroep te brengen. De visueel krachtige ad formats op social media zijn daarbij een logische keuze. “Socials als Facebook hebben die immers specifiek ontwikkeld met het oog op het genereren van aandacht en engagement”, constateert CEO Kunal Gupta van de Canadese ad tech specialist Polar.

Polar ontwikkelt platformen waarmee uitgevers als Condé Nast, NBC Universal, USA Today Network, The Telegraph en DPG Media hun advertentieruimte direct aan adverteerders verkopen. De succesvolle Canadese ad tech partij lanceerde in 2019 zijn Social Display-platform (Xtra Social bij DPG Media). Adverteerders plaatsen hun social posts daarmee eenvoudig door binnen een betrouwbare nieuwsomgeving. De in view-tijd ligt daarbij vele malen hoger dan binnen de social omgeving. Volgens Gupta onderschrijft dit grote contrast dat de ‘eenzijdige focus op audience targeting’ tegen de grenzen van zijn effectiviteit begint aan te lopen.

Oppervlakkig en gefragmenteerd

“Zolang partijen als Facebook de aandacht van de consument kunnen blijven vasthouden, zijn ze voor adverteerders moeilijk te negeren”, constateert hij. “Tegelijk zien diezelfde adverteerders ook dat de binnen social media gegenereerde aandacht meestal oppervlakkig en gefragmenteerd is. Het is lastig een positieve indruk achter te laten in een omgeving waar de gebruikers veelal gedachteloos doorheen scrollen, en die door de dubieuze aard van veel content steeds meer negatieve associaties oproept. Adverteerders zoeken daarom terecht naar meer hoogwaardige alternatieven.”

Dat is ook de ervaring van Michael van Koppen. “De aandacht van consumenten op social media is vluchtig”, weet de Digital advertising product expert van DPG Grow. “Op nieuwssites is dat heel anders. Bezoekers hebben daar veel meer aandacht. Ze zijn daar immers specifiek voor de door journalisten geproduceerde content, en uit onderzoek blijkt dat ze ook veel meer vertrouwen in die content stellen. Door de veelzijdige social ad formats in deze omgeving te plaatsen, heb je in feite dus het beste van twee werelden. De sterke toename van de in view-tijd, bij advertenties op nieuwssites vaak 400 of zelfs 500 procent, bewijst de kracht van deze combinatie.”

Doelgroep dieper raken

Het is aan de adverteerder om die sterk toegenomen aandacht optimaal te benutten. Kunal Gupta ziet daarvoor een groot, nog grotendeels onbenut potentieel. “Een adverteerder die wil dat zijn boodschap echt resoneert, moet zijn doelgroep op een dieper niveau proberen te raken”, stelt hij. “Slimme adverteerders intensiveren daarom nu hun samenwerking met uitgevers. Die weten immers precies welke actuele gespreksonderwerpen een doelgroep bezighouden: of dat nu de meest actuele vakantiemogelijkheden, het EK of een nieuwe wellness trend is. Creatieve marketeers springen daar proactief op in. Door een relevante brug naar hun merkboodschap te slaan, worden ze echt onderdeel van het gesprek van hun doelgroep.”

 

Benieuwd naar de rest van het artikel, inclusief tips? Lees verder op dpggrow.nl

Plaats als eerste een reactie