Bloggers dodelijk voor nieuwe technologie

Bloggers kunnen dodelijk zijn als het gaat om de adoptie van nieuwe technologie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een tijdje geleden werd ik gevraagd een keynote te houden bij het 5 jarig jubileum van startup incubator UtrechtInc. Ik was gevraagd mijn visie te delen over waar we over 10 jaar staan met de huidige innovaties. Naast een positieve kijk op de integratie van wearables binnen de sharing economie wilde ik ook een realistisch scenario presenteren. Dit realistische scenario leunt onder meer op bloggers. Bloggers spelen een zeer belangrijke en soms wel een make or break rol in de adoptie van nieuwe technologie. 

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Als bureaudirecteur heb ik onder meer de introductie van het crossmedia tijdperk, het social media tijdperk en het app/mobile tijdperk mogen ervaren. Inmiddels is het al weer tijd voor de wearables. In de afgelopen jaren heb ik zeer veel belovende technologieën zien stranden. Een van de oorzaken was dat bloggers enthousiast waren bij de introductie van de nieuwe technologie maar het niet de tijd gaven om de volwassenheidsfase te bereiken.

Ter illustratie: in 2007 introduceerde mijn bureau QR-codes in de Europese supermarkten voor een bekende Aziatische voedselproducent. Dit nieuws verspreidde zich als een vuurtje. Van RTL tot en met Russische weblogs aan toe. Iedereen was enthousiast en de conversie naar mobiel met 12 procent was succesvol te noemen. En dat terwijl de conversie vanuit een display campagnes tussen 1 en 3% ligt. Het resultaat van de QR campagne was uniek gezien het feit dat dit vóór de introductie van de iPhone was. Die werd namelijk in 2008 geïntroduceerd. Al vrij snel werd er veel geëxperimenteerd. Over het gebruik van QR-codes viel immers nog veel te leren. Het zou echter nog 4 jaar duren voor de marktpenetratie van de smartphone in 2011 boven de 65% uit zou komen. QR-codes werden in de tussentijd helaas al voor dood verklaard. Bloggers schreven negatief over de goedkope, effectieve manier om een meetbare cross-over te genereren vanuit print naar mobiel. Volgens hen waren QR codes namelijk niet succesvol. Dit terwijl wij in de statistieken juist de successen zagen. QR-codes hadden namelijk -net zoals de smartphone- de massa bereikt. 

De vraag is dan ook hoe zal het vergaan met de Google Glass. Dit staaltje technologie is met 1500 dollar zeker nog geen massaproduct. Bloggers zijn nu enthousiast maar zijn ze dat over 2 jaar nog? Of is de Glass dan inmiddels alweer dood verklaard? Facebook en Twitter deden er ook 5 jaar over om de massa te bereiken.

Ik wil dan ook een oproep doen aan mijn collega bloggers om hart te hebben voor nieuwe technologieën en niet te snel een nieuwe technologie ter dood te veroordelen. Gun het de tijd om zich te ontwikkelen.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie