Consumentenbond: ‘Boodschapper wil stoplicht op etiket voedingsmiddelen’

De bond wil dat de overheid snel werk maakt van ‘verkeerslichtensysteem’ op de verpakking van voedingsmiddelen.

Boodschapper wil stoplicht op etiketten
123rf

Bijna driekwart van de consumenten, 71 procent, wil een logo met informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking van levensmiddelen. Dat is althans de conclusie die de Consumentenbond trekt uit onderzoek dat het op eigen initiatief liet uitvoeren. De Consumentenbond: ‘Boodschappers geven daarbij in meerderheid de voorkeur aan een soort “verkeerslichtensysteem”.’

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: ‘Wij willen dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is.’

Een representatief panel van ruim duizend consumenten, ondervraagd over verschillende systemen, bleek vooral positief over het ‘verkeerslichtlogo’, dat hoeveelheden vet, verzadigd vet, suikers en zout aangeeft en waarschuwt met de kleuren rood, oranje en groen.

Vinkje moet wijken voor verkeerslicht

De Consumentenbond zegt met succes te hebben gestreden tegen het vinkje op voedselverpakkingen, ‘omdat dat onbegrijpelijk was voor consumenten’. ‘Bovendien’, zegt Combée, ‘bleken producten met een vinkje niet altijd een gezondere of bewuste keuze.

'Het is nu hoog tijd voor een evenwichtig en begrijpelijk voedselkeuzelogo. Dat zou bovendien een mooie tegenhanger zijn voor alle claims en andere verkooppraatjes van fabrikanten op de verpakkingen, die daarmee vaak hoge gehaltes suiker, zout en vet verdoezelen.’

Een voedselkeuzelogo is volgens de Consumentenbond noodzakelijk omdat verborgen suiker, verzadigd vet en zout kunnen leiden tot hart- en vaatziektes, nierschade en diabetes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie