Premium

Britse adverteerdersbond: verdere beperking junkfoodreclame gaat te ver

De AA wil dat premier Boris Johnson de plannen herziet.

123RF

De Britse adverteerdersbond (Advertising Association, AA) is het niet eens met voorstellen van de nieuwe premier Boris Johnson en zijn regering om junkfoodreclame gericht op kinderen verder in te perken.

Volgens de huidige regels in de UK mogen advertenties voor producten met veel vet, suiker en zout niet specifiek gericht zijn op kinderen en mag er in de media niet meer dan 25 procent van dergelijke reclame worden vertoond als de doelgroep jonger is dan 16 jaar.

In een brief aan de MP schrijft de AA dat ze volledig achter de plannen van het kabinet staat om obesitas bij kinderen tot 2050 fors terug te dringen, maar de ‘vergaande’ restricties rond advertenties voor junkfood en frisdrank ‘zullen niet helpen’.

Halve M&M's

De bond citeert een onderzoek dat zou aantonen dat de voorgestelde regels slechts 1,7 calorieën per dag zou schelen. ‘Dat komt overeen met een halve M&M’s per dag, terwijl het meer dan 1 miljard pond aan bruto binnenlands product kost. Wij vragen u daarom deze plannen te herzien en te kijken naar efficiëntere manieren om Groot-Brittannië gezonder te krijgen.’

In de brief wijst de AA er verder op dat de reclame- en mediasector al op verschillende manieren maatregelen ondersteunt voor een gezonde levensstijl.


In een eerdere brief schreef de directeur van de AA al dat de Britse regels voor junkfoodadvertenties nu al tot de strengste ter wereld behoren. ‘En die helpt nu ook niet. Dat blijkt wel uit het feit dat het afgelopen decennium het obesitasprobleem onder kinderen alleen maar is toegenomen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie