Campagne: restaurants krijgen 50 duizend doggy bags

Natuur & Milieu strijdt tegen voedselverspilling.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vier op de vijf Nederlanders die uit eten gaan, nemen nooit overgebleven eten mee naar huis uit restaurants. Schaamte (52%) en onbekendheid (55%) met de doggy bag spelen een grote rol. Terwijl 78% wel een hekel heeft aan voedselverspilling.

Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu in samenwerking met Panelwizard. Om restauranthouders en -gasten te helpen in het terugdringen van voedselverspilling, start Natuur & Milieu een doggy bag campagne: 50 duizend nieuw ontwikkelde doggy bags worden gratis verspreid richting restaurants. 

Taboe doorbreken

Er is altijd een goede reden voor een doggy bag. Onder dat motto moet de doggy bag een typisch Hollands verschijnsel worden. De doggy bag past uitstekend bij de Nederlandse cultuur. 78% van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling en 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten.

Voor restaurants die een doggy bag aanbieden, valt er een wereld te winnen, blijkt uit het onderzoek.  62% van de gasten neemt graag eten mee naar huis indien dit wordt aangeboden. 16% betaalt zelfs graag iets extra&;s als ze het eten meekrijgen als maaltijd voor de volgende dag. 30% van de mensen gaat eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.

Veel uitgeven, weinig meenemen

Dat de zuinige Hollander nog niet happig is op de doggy bag is opmerkelijk. Veel mensen letten in economisch krappe tijden goed op hun geld - en het is in Nederland relatief duur om uit eten te gaan (gemiddeld 20% duurder dan in andere Europese landen volgens recent onderzoek van het Foodservice Instituut).

&;Het is zonde om eerst lekker uit eten te gaan en vervolgens de prullenbak in plaats van jezelf te trakteren op een tweede maaltijd,&; aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu.

Voedverspilling: 77 miljoen warme maaltijden per jaar

Natuur & Milieu voert de doggy bag-campagne om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan.  Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Olof van der Gaag: &;Niemand houdt van voedselverspilling. Met de doggy bag willen wij restaurants én gasten helpen om te genieten van al het eten - en zo te zorgen voor minder milieubelasting en lagere kosten.&;

Ik heb &;s avonds altijd zin in iets lekkers

Natuur & Milieu biedt restaurants proefpakketten en samplepakketten aan om kennis te maken. De doggybag kwam tot stand dankzij onderzoek van Natuur & Milieu onder horecapersoneel. Het werd gevraagd welke doggybag het het liefst zou gebruiken. 

De doggy bags zijn verkrijgbaar bij het grootste deel van de Nederlandse groothandels. Restaurantgasten die eten mee willen nemen, kunnen dit aangeven door middel van een Boomerang-card, die gratis zijn te verkrijgen in veel restaurants. Er zijn diverse kaarten beschikbaar die de reden aangeven waarom iemand een doggy bag wil, variërend van &;Complimentje voor de chef&; tot en met &;Ik heb &;s avonds altijd zin in iets lekkers&;.

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie