Dé Grote Donorshow een briljante pr-stunt!!

In tegenstelling tot collega Molblogger Ronald Bastiaans die er nogal negatief tegenover staat en de discussie wil aanwakkeren of dergelijke acties wel op de publieke zender mogen plaatsvinden, wil ik het van de marketingkant belichten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het toeval wil dat ik vier weken geleden een gesprek met een collega had over de bedroevende status van donorregistratie in Nederland. Ik ben persoonlijk van mening dat het beschikbaar stellen van organen na je dood het mooiste is wat je na je leven iemand anders nog kan geven en dat vooral iedereen zich zou moeten registreren. Aan de andere kant respecteer ik het wel als iemand vanuit bijvoorbeeld zijn of haar geloofsovertuiging geen donor wil zijn. (maar dan wel op voorwaarde dat niet willen afstaan ook gelijk staat aan niet willen ontvangen...)

We vroegen ons af of er naast de reguliere marketingcampagnes van het NIGZ nu niet eens iets anders bedacht kon worden. Iets prikkelends om al die stille donoren wakker te schudden en dat formulier dat al een tijdje in de la ligt nu toch eens in te gaan vullen. De avond vorderde en de ene na het andere initiatief passeerde de revue. Concepten, kortingsacties, partnerships, loyaliteitsprogramma, pittigere slogans, op alle niveaus en met behulp van diverse media probeerde we iets onderscheidends te bedenken. "Hou je organen in shape met een half jaar gratis sporten bij Health City, nu bij een donorcodicil." "Nu korting op je zorgverzekering bij Univé, daar plukken we allemaal de vruchten van." Hoe langer zelf geregistreerd, hoe hoger op de lijst. De "maand van de donorregistratie"? Misschien en word-of mouth campagne of lid-werft-lid mechanisme? Veel initiatieven raakte echter de ethische discussie, hoe ver kun je eigenlijk gaan?

Twee weken later lees ik dat Monuta donorgeregistreerden korting geeft op haar uitvaartverzekering. Dat kan dus in ieder geval! Een week later lees ik dat BNN de Grote Donorshow gaat uitzenden. Ik lees het bericht een aantal keer door. "Wie van drie jonge en levenslustige nierpatiënten krijgt een donornier en een extra kans op leven?". Wow, dacht ik, kunnen we dan zover gaan? Ik denk dat ik een van de weinigen was die vanuit 'het doel heiligt de middelen' gedachte uiteindelijk positief tegenover de show stond.

Tuurlijk is het op het eerste gezicht te bizar voor woorden dat er een platte tvshow incl. SMS stemming (vorm) om zoiets bijzonders als donortransplantatie (inhoud) wordt gebouwd, maar als we kijken naar de discussie die alleen de aankondiging ervan al wereldwijd heeft aangewakkerd dan heiligt dit doel voor mij het middel en dus de vorm. En eerlijk is eerlijk, ik had het zelf nooit zo kunnen bedenken... Het was tot in de details verzorgd; de voorselectie, de kennismakingen, de notaris inclusief 'nierakte van overdracht', de SMS actie, Bart de Graaff, de huidige stand van zaken in Nederland omtrent registratie en transplantatie, onze Europese achterstand, de opbouw van de spanning, de teleurstelling...

En toen dat moment, tien minuten voor het einde, het moment waar we eigenlijk allemaal bij aanvang van het programma een beetje op hoopte, maar door het verloop van het programma niet meer verwachtte. De Grote Donorshow blijkt een verschrikkelijk goed voorbereide en uitgevoerde ;S%20GROTE%20DONORSHOW:%20DE%20ONTKNOPING" title="%20DE%20ONTKNOPING">pr-stunt. BNN en Endemol zijn nooit van plan geweest dit echt te laten gebeuren, maar hebben het lef gehad om op deze controversiële wijze de hele wereld wakker te schudden. Gelukkig, dat we in Nederland uiteindelijk toch niet zover kunnen gaan. Maar wat een mooi staaltje marketing-pr. CNN, Al-Jazeera, ZDF, BBC, en ga zo maar door. Maken uw persberichten zoveel impact?

Ook een statement maken? Download dan nu het . En laat alsjeblieft niet de keuze over aan een ander, daar komt in de praktijk zo weinig van...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie