Discovery Commerce: Inspireren

Consumenten brengen steeds meer tijd door op digitale platformen.

Het wordt steeds lastiger voor de merken om de aandacht van de doelgroep te krijgen en vast te houden. Merken moeten het publiek weten te inspireren en te enthousiasmeren.

Het online gedrag van consumenten verandert; ze brengen meer tijd dan ooit door op digitale platformen. In 2020 was de gemiddelde tijd die dagelijks op een smartphone werd doorgebracht meer dan 3 uur. Inschatting is dat volgend jaar de dagelijkse digitale tijdbesteding de 8 uur gaat overschrijden.

Meer tijd online betekent dat er ook meer online geshopt wordt: 2 van de 3 online kopers zegt dat de smartphone hun belangrijkste (winkel)instrument is. De weg naar de aankoop begint vaak met Discovery Commerce; een gepersonaliseerde  winkelervaring op Facebook-platformen die online het verassende gevoel en het plezier van nieuwe producten in de winkel ontdekken nabootst. Het helpt online winkelen te innoveren van een functionele ervaring naar een ervaring die spontaan en inspirerend is.

De inspirerende shopping journey

Consumenten shoppen meer en meer via mobiele apparaten. Vaak gaat dat via Facebook.

De uitdaging voor de verschillende brands is om met het creëren van de juiste geoptimaliseerde mobile-first uitingen de consument te inspireren en te enthousiasmeren. Doel hiervan is om de ervaring van de consument te verbeteren en zo de conversie te verhogen.

Hoe creëer je een inspirerende shopping journey?

Consistentie met logo, lettertype en kleur helpt merken herkenning op te bouwen en zich hiermee te onderscheiden van de concurrent. Het goed inzetten van het inzicht in de koopmotieven van klanten resulteert in relevantere uitingen: hoe hoger de relevantie hoe hoger de conversie. Door te experimenteren met verschillende uitingen kunnen marketeers ontdekken wat het beste bij de doelgroep aanslaat.

Voorbeeld Sephora Collection

Om de bekendheid van haar nieuwe parfumlijn te vergroten en een geheel nieuwe benadering van haar digitale reclameboodschap te testen, werkte Sephora Collection samen met Instagram aan nieuwe advertentie-content.

Sephora koos ervoor om de doelgroep te benaderen via Facebook en Instagram met verschillende originele, mobile-first uitingen. Met behulp van een neurowetenschapper werden Augmented Reality (AR)-filters toegevoegd die speelden met de texturen, kleuren, vormen en bewegingen van verschillende geuringrediënten. Een 3D-animatiedesigner creëerde opvallende video's die de verschillende aspecten van geuren benadrukten en waarbij elke geur een zintuiglijke ervaring opriep.

Sephora Collection Frankrijk plaatste vervolgens AR-advertenties die gebruikmaakten van de filters in de newsfeed van Facebook, en promootte de 3D-video's op Facebook en Instagram. Sephora heeft de resultaten van de augustus 2020-campagne gemeten met behulp van Facebook met de volgende resultaten:

  • toename van 17 punten in merkherkenning
  • toename van 6,6 punten in advertentieherinnering
  • toename van 2,4 punten in merkbeleving
  • toename van 1,3 punten in aankoopintentie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →