Premium

Effectieve businessplannen voor internet startups

Geld is het probleem niet, roepen 20-jarige internetondernemers tegenwoordig. Toch kan het geen kwaad om met een goed businessplan voor de dag te komen als je venture-capital wilt binnenhalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bekendere venture-capitalfirma&;s in Silicon Valley krijgen jaarlijks 10.000 bedrijfsplannen voorgelegd en investeren in hooguit 25 startups. Guy Kawasaki (foto), CEO van startup-capitalbedrijf in Palo Alto, heeft wat tips om de kans vergroten dat je plan wordt bekeken, en heel misschien gehonoreerd:

• Minder is meer: hou het bondig en to-the-point. &;Ik heb nog nooit gehoord dat een bedrijf geen kapitaal heeft verworven omdat het plan te beknopt was. Geloof me, als een potentiële investeerder geïnteresseerd is vraagt hij om meer informatie als dat nodig is.&;

• Hou het gevraagde bedrag redelijk. Een ondernemer die tot nu toe 2000 gulden heeft geïnvesteerd en één parttimer in dienst heeft, moet geen 40 miljoen vragen.Maak je idee belangrijk: anders, uniek, slim, innovatief, differentiërend.

• Vermijd overdreven zelfkwalificaties en termen als &;revolutionair&;, miljarden&;, &;next generation&;, &;uniek&; en &;innovatief&;. Op goede investeerders werkt dat alleen maar averechts: zij gaan af op je business-model, technologie en mensen.

• Verval niet in logica als &;Als 1% van de Chinezen een Macintosh zou kopen, zou Apple het grootste computerbedrijf ter wereld zijn.&; Te veel plannen gaan uit van een nieuwe markt van 20 miljard over drie jaar waarvan het bedrijf slechts 1% hoeft te pakken. Investeerders trappen daar niet in.

• Zorg voor een nette presentatie en perfecte opmaak van het plan, liefst in ASCII.

• Verzend het plan niet als attachment-bestand. Veel mensen zijn, terecht, bang voor virussen en openen attachments van onbekenden niet.

• Geef een omvattend personeelsoverzicht, van belangrijk naar minder belangrijk. &;Veel bedrijven beginnen de lijst met de twee secretaresses, de parttimeboekhouder en de externe adviseur.&;

• Startups die een revolutionaire nieuwe technologie hebben ontwikkeld, moeten aantonen dat ze die ook kunnen waarmaken. Er moet personeel zijn met de juiste achtergrond en expertise: &;Het is een regelrechte afknapper als ik een plan krijg voor &;mobiele internettoegang met T3-snelheid&; en vervolgens zie dat de oprichters bestaan uit mensen die hebben gewerkt voor een dierenwinkel, een investeringsbank en een handel in tweedehandsboeken. forbes, 10-1-2000

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie