Is er dan eindelijk een vaccin tegen het 'shareholders only' virus van Booking.com?

Bij Booking.com draait het slechts om drie zaken: winst, winst en winst.

BKNG, de moeder van Booking.com vermeldt trots in haar jaarverslag dat slechts één ding belangrijk is: ‘our disciplined approach to returning capital to shareholders’. Gevolg is dat het bij Booking.com slechts om drie zaken draait: winst, winst en winst.

Hoe lukt dat? Zo veel mogelijk boekingen binnen halen via de consument om vervolgens  de hotels zo veel mogelijk marge af te pakken.

Erkend moet worden dat Booking.com het platform business model buitengewoon succesvol toepast. De consument wordt met alle mogelijke online marketing trucs en aanverwante leugens binnen gesleept. Trapt de consument er in? Ja zeker! Ieder jaar groeit het aantal geboekte overnachtingen fors. Zo werden in 2019 maar liefst 800 miljoen overnachtingen geboekt. Gevolg is dat de onderhandelingsmacht naar hotels (en andere accommodaties) steeds verder toeneemt en de in rekening gebrachte marge verder omhoog kan. Zo worden de aandeelhouders elk jaar met een nog hogere winst blij gemaakt. De winst over de omzet is met 40% ongekend hoog, vier maal zo hoog dan de winstmarge van de hotelmarkt. Wat gebeurt er vervolgens met die winst? BKNG koopt massaal de eigen aandelen in, zodat de winst per aandeel nog verder stijgt.

Geen problemen, dus? Tja, sinds de Corona crises wel, aangezien 85% van de omzet verdwenen is.

Heeft iemand medelijden met Booking.com? Nee, dat niet. Hoe komt dat? Booking.com geeft toch enorm veel geld uit aan marketingcommunicatie? In 2019 circa 3,5 miljard euro, ofwel 33% van de omzet. Ongehoord veel, kortom. Maar investeert Booking.com ook in ‘likeability’? Nee, dat ook niet. Integendeel die 3,5 miljard gaat geheel op aan alle denkbare vormen van (opdringerige) online ‘direct response’ advertising.

Bovendien:

  1. Heeft Booking.com of BKNG een missie? Ja, zeker: empower people to experience the world. Kent u deze missie? Nee, want Booking.com empowered alleen haar aandeelhouders.
  2. Doet Booking.com met een klein deel van de megawinst ook iets serieus aan een goed doel? Nee, natuurlijk niet, dat zou echt heel sneu zijn voor de aandeelhouders. Die zijn het goede doel, toch?
  3. Slimme P.R? Een competente afdeling Corporate Communication? Nooit iets van gemerkt. Wel heb ik hun incompetente optreden meegemaakt bij een door mij gewonnen procedure tegen Booking.com bij de Reclame Code Commissie.  

Het gevolg van dit alles is dat Booking.com als merk excelleert op haar functionele eigenschappen. Maar emotioneel voelt de consument (en de  samenleving) geen enkele betrokkenheid. Dat breekt deze ‘shareholders value kampioen’ nu mooi op. De afgelopen dagen ontstond geheel terecht woede over het feit dat onze minister van financiën zelfs Booking.com steunt, terwijl het moederbedrijf BKNG miljarden klaar heeft liggen. Diezelfde minister roept – net als Zeeuws Meisje - ‘geen cent te veel’ als het om Europa gaat .

Eind mei kunnen de huidige corona-gerelateerde steunmaatregelen worden herzien. Steun aan Booking.com blijft wat mij betreft oké. Maar dan wel alleen onder de voorwaarde dat het ministerie van financiën (en dus de Nederlandse belastingbetaler) er een – extreem voordeling – pakket opties op aandelen BKNG (Booking holding) voor terug krijgt. Dan hebben we eindelijk een subtiel werkend vaccin tegen dat verschrikkelijke ‘shareholders only’ virus. 

Advertentie
advertisement

Reacties:

Paul Blok
Allemaal waar en daar mogen we zeker kritisch over zijn. Ik ga er echter ook vanuit dat Booking.com als werkgever gewoon wrekers lasten voor haar Nederlandse werknemers afdraagt en vanuit dat opzicht net zoveel rechten heeft op een bijdrage uit de NOW regeling als ieder andere werkgever.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Paul Blok
Correctie: werkgevers lasten
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Andy Mosmans
Weg met de exclusieve aandacht voor aandeelhouders! Iedereen aandeelhouder! Check out www.eyevestor.com! Own it (too)!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin de Munnik
De bijdrage van de werkgevers in het werkeloosheidsfonds is nog geen 3% Paul. Loonbelasting, waarin opgesloten de ww-uitkering- wordt betaald door de werknemers. En met een belangrijke vestiging in de US, is het nog maar de vraag of Booking hier belasting betaalt. Ook IKEA houdt zijn hand op terwijl het hier geen belasting betaalt. In Denemarken krijgen bedrijven die geen locale afdracht doen, geen steun. Dat is vervelend voor deze bedrijven, maar heel begrijpelijk. De overheid is er voor de inwoners, niet voor de aandeelhouders. Overigens krijgen DGA's niets. De bakker, de restaurateur, de kapper met een BV'tje en wat mensen in dienst.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Paul Blok
Beste Martin,

3% van veel is ook veel. En de afgedragen loonbelasting is meer dan het tienvoudige daarvan. Het doet niet terzake wie dat betaalt. Waarom zouden de werknemers van Booking.com niet het recht hebben op dezelfde bescherming als alle andere werknemers in Nederland. Daar is de NOW regeling namelijk voor bedoeld: geen ontslagen en 100% salarisdoorbetaling.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie