Premium

Kijkcijfers 20-49: Ster wint, SBS verliest

In de Kerstweek was de All you need is love Kerstspecial dé kijkcijferhit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In week 52 groeide het marktaandeel van de Ster naar 24,5 procent, vooral dankzij een stijging bij NPO3. Het aandeel van de zenders van SBS viel 3,5 procent terug en kwam niet verder dan 17,7 procent. RTL zag het aandeel ook dalen (-1,2 procent).


Marktaandelen zenders afzonderlijk
Bij de zenders afzonderlijk was NPO3 in week 52 groter dan SBS6 (7,9 tegen 7,7 procent). Het marktaandeel van RTL4 daalde behoorlijk, ondanks het succesnummer van Robert ten Brink. Maar daartegenover stond een forse stijging van RTL7. De SBS-zenders daalden alle drie in aandeel.

Best bekeken
Bij de best bekeken programma’s valt op dat de All you need is love Kerstspecial twee keer bovenaan stond. Ook uitgesteld was de show van RTL4 eerste. Ook de nummer 2 was hetzelfde: Boer Zoekt Vrouw 10 jaar. De film Alles is familie haalde in beide lijstjes eveneens een hoge positie.
Het aantal RTL4- en NPO1-programma’s in de top-15 was precies verdeeld: 6 om 6.





Adformatie biedt vanaf nu wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.

Komende woensdag volgt het jaaroverzicht 2014.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie