Klout Computing

Op 26 oktober rekende Klout af met fouten en zwaktes in het Klout-score-algoritme. Niet iedereen is even blij met het nieuwe Klout. Wat had Klout anders kunnen doen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De eenvoud van Klout is de kracht van Klout. Een score van 1 tot 100 geeft aan hoe invloedrijk een merk of een persoon online is. Dat is ‘t.

Een klout-score is gebaseerd op drie dimensies: de mate waarin een merk of persoon anderen tot actie kan bewegen (Amplification Probability), het bereik van het netwerk (True Reach) en de kwaliteit van het netwerk (Network Impact). Hiervoor maakt Klout gebruik van data uit de grotere social media netwerken; ondermeer Twitter, Facebook, Google Plus en Linked-in. Het exacte onderliggende algoritme is geheim.

Klout is onvermijdelijk én invloedrijk
Everyone’s got klout. Iedereen heeft Klout. Ook dat je zelf géén account hebt bij Klout wordt er een Klout-score voor je berekend – en deze is via de API zichtbaar in een aantal veelgebruikte tools. Crowdbooster bijvoorbeeld merkt twitteraccounts met een hogere Klout-score aan als influential en dus de moeite waard om (terug) te volgen. Maar ook populaire tools als Hootsuite en Tweepi maken gebruik van Klout. Tweepi suggereert haar gebruikers standaard zelfs om – volledig automatisch – twitteraccounts met een te lage Klout-score te verwijderen.

Klout lijkt inmiddels een stevige positie veroverd te hebben bij de meest actievere social media gebruikers. De meest invloedrijke (volgens Klout uiteraard) vrienden en volgers in mijn eigen twitter-netwerk hebben vrijwel allemaal een Klout-account. Bijna negen op de tien – van mijn influentials met een klout-score van 60 of hoger heeft een account bij Klout. Ik ga er voor het gemak van uit dat zij die score zo nu en dan eens bekijken om te zien ‘hoe ze het doen’.

Klout is inmiddels de de facto standaard voor online-invloed. Social media experts met een lage klout-score hebben mogelijk wat uit te leggen bij een sollicitatie. Het is niet ongewoon dat Klout-scores worden als KPI’s gebruikt bij de beoordeling en beloning (!) van online marketeers. Maar ook grote global brands als , Red Bull en bieden online influentials zeer interessante kortingen, sneak previews of zelfs gratis producten aan – allemaal op basis van hun klout-score.

Of je het nu eens bent met de methodiek die Klout hanteert of niet; om Klout kun je eigenlijk niet heen. Zelfs niet als je liever één van de alternatieven gebruikt om je online invloed te toetsen, zoals of - en deze is mijn favoriet - .

Kritiek op Klout
Niet iedereen is even blij met Klout. Er is ook kritiek.
Allereerst vinden veel mensen dat je met één getal geen zinvolle weergave van de werkelijkheid kan geven. Daarnaast zou Klout te veel gewicht zou geven aan bepaalde netwerken en of aan variabelen.

Ook is Klout te gemakkelijk voor de gek te houden. Experimenten met geautomatiseerde laten zien dat relatief eenvoudig een zeer hoge klout-score gerealiseerd kan worden.

Vals spelen met Klout lijkt nogal nutteloos. Immers wat heb je aan geveinsde invloed? Gezien de waarde die tools, marketeers en zelfs grote merken aan een Klout-score toekennen zal het voor sommigen toch de moeite waard zijn om te boel te flessen. Al was het maar voor de kick van een hoge Klout-score.

De geloofwaardigheid van Klout wordt daar natuurlijk niet beter op. Verlies van geloofwaardigheid ondermijnt de aantrekkelijkheid van het Klout-systeem. Massaal vals spel zal Klout de nek omdraaien.

Klout in de fout?
Die boodschap moet ook bij Klout zijn aangekomen. En op 26 oktober probeerde in één klap af te rekenen met een aantal van eerdergenoemde kritieken. Het logaritme werd aangepast en alle Klout-gebruikers kregen een nieuwe, herberekende en nauwkeurigere (en eerlijkere?) Klout-score. Het Klout-landschap zal nooit mee hetzelfde zijn.

Mijn eigen zakte dramatisch in waarde – van bijna 60 tot nauwelijks 43. Aai. Dat was even pijnlijk.

Maar goed, met alles valt te leven.
Dus ook hiermee. Ik had gelukkig niet mijn persoonlijk Klout-score opgevoerd als een KPI en heb ook geen sollicitaties lopen.

Maar het was stiekem toch erger dan gedacht. Niet alleen mijn score is veranderd – ook de onderliggende data uit het verleden zijn met terugwerkende kracht herberekend. En dat gaf nogal puzzelachtige resultaten. In mijn eigen geval lieten mijn True Teach en Network Impact opeens een dalende trend zien: terwijl ik juist de afgelopen maanden met behulp van Klout beide scores consistent omhoog had proberen te krijgen.

Alles wat ik volgens Klout tot 20 oktober had gedaan - het delen van goede content, regelmatige interactie met mensen in mijn netwerken - om mijn Klout-score en de onderliggende drivers te laten groeien was nu volgens dat zelfde Klout opeens niet goed.

En ik was niet de . Het web gonsde de afgelopen week van klachten van teleurgestelde, trouwe Klout-gebruikers.

“I think Klout just pulled a Netflix.” luidde de conclusie volgens .

Wat had Klout moeten doen? Klout-sourcing.
Ik denk dat Klout de volgende drie dingen had moeten doen om aan de in mijn ogen terechte kritiek van veel gebruikers tegemoet te komen zonder diezelfde trouwe gebruikers in de kou te laten staan.

1. Klassic Score
Laat de klassieke Klout-score bestaan. Mensen die maanden (of langer) hebben ‘geïnvesteerd’ in de deze score hoeven zich dan niet in de steek gelaten te voelen. Ze kunnen met het oude systeem - zolang ze dat willen - werken aan hun online strategie.

2. Private Klout Score
Naast de ‘klassieke’ Klout-score had Klout gebruikers zelf aan moeten kunnen laten aangeven hoe zij zelf hun Klout-score zouden willen berekenen. Dat kan gemakkelijk: laat iedere gebruiker van elke gemeten variabele het belang (het gewicht) aangeven: het aantal Twitter-volgers, het aantal Face-book likes, geklikte links, het aantal berichten dat je ontvangt, het aantal keren dat je genoemd wordt, het verhoudingen tussen het aantal volgers et cetera. Op deze manier kan elke gebruiker zelf zijn eigen privé Klout-score samenstellen en op die manier het succes zijn eigen online strategie monitoren.

3. Klout-Sourced Score
Gebruik de kracht van de actieve Klout-gebruikers! Zonder dat het onderliggende algoritme exact bekend hoeft te worden gemaakt zou op basis van de Privé Klout scores een nieuwe Klout-score kunnen worden samengesteld. Deze ge-klout-sourcete score zou een slim gewogen gemiddelde moeten zijn van de door Klout-gebruikers aangewezen belangrijkste variabelen. Dat betekent dat het algoritme – langzaam en geleidelijk – zal evolueren. Ook blijft het zo mogelijk om nieuwe variabelen en nieuwe netwerken aan Klout te koppelen zonder dat dit voor gebruikers direct onverwacht grote schommelingen teweeg brengt. Op termijn zou deze score de Klassic-score prima kunnen gaan vervangen. Robuust, eerlijk en transparant.

Als Klout bovenstaande strategie had toegepast hadden ze relatief pijnloos de switch kunnen maken van het oude Klout naar het nieuwe, de elegante eenvoud van Klout kunnen bewaren en kunnen zorgen dat het systeem ook in de toekomst relevant, betrouwbaar en geloofwaardig blijft.

Een gemiste kans, wat mij betreft.
Hoewel. Ze kunnen het natuurlijk nog doen.

Of heeft er iemand een beter idee?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie