Meer dan helft marketeers twijfelt aan technische kennis

Gebruik van marketing technology groeit, maar meeste marketeers missen voldoende kennis om al die tools goed in te kunnen zetten.

Zo blijkt uit de Grote Marketing Enquete 2016, die volgende week in Tijdschrift voor Marketing wordt gepubliceerd. Alvast een voorproefje op Marketingonline: net als vorig jaar vroegen we marketeers naar de inzet van marketing technology-tools en -software.

Niet verrassend worden webcontentmanagement en CRM-software al door meer dan de helft van de bedrijven ingezet: dat bestaat ook al een tijdje, en beide activiteiten stonden ook vorig jaar al bovenaan de lijst.

Cloud computing is van meer recente datum, en heeft al vrij snel een hoge vlucht genomen. De andere activiteiten zijn vooral nog in ontwikkeling en/of in algemene zin minder relevant (3D-printing).

Het grootste groeipotentieel is aanwezig bij connected data, marketing & predictive analytics en marketing automation.

De verschillen tussen b2b en b2c zijn over het algemeen gradueel, met een paar uitzonderingen. B2c-marketeers zijn veel drukker met de implementatie van programmatic advertising, waar hun b2b-collega’s weer een stuk verder zijn met cloud computing en marketing automation.

Als we kijken naar de verschillen met 2015 dan blijkt vooral mobile first en 24/7 customer support relatief sterk te zijn gegroeid, terwijl bij cloud computing juist een substantiële daling te zien is. Issues rond vertrouwelijkheid en privacy spelen bij dat laatste een bepalende rol.

Baas beslist
Het mag dan marketing technology zijn, niet anders dan in 2015 beslist de opperchef in de organisatie in de helft van de gevallen over de aanschaf ervan. De marketingmanager is in ruim een derde van de gevallen, wel iets meer dan vorig jaar, primair beslissingsbevoegd.

De potjes waaruit de aanschaf ervan wordt betaald, zijn divers. Meestal is dat toch het bestaande marketingbudget (35 procent, gelijk aan vorig jaar), veel minder vaak het budget van een andere afdeling (5 procent vs. 11 procent in 2015), en vaker weer is het een combinatie van die twee (21 procent, gelijk aan vorig jaar). In één op de vier gevallen, iets meer dan vorig jaar, gaat het om een bijzondere uitgave buiten de reguliere budgetten om.

Of er over al deze nieuwe technologie voldoende technische kennis in huis is, wordt door ruim vier op de tien marketeers betwijfeld en door een derde zelfs ontkend. Het vertrouwen in de marketingkunde is vergeleken met vorig jaar wel toegenomen, maar nog steeds zijn zes op de tien marketeers er niet zeker van dat er op de eigen afdeling voldoende marketingkennis aanwezig is om de nieuwe technologie goed te kunnen gebruiken.

Marketeer zelf hebben last van een licht tanend vertrouwen in de eigen vaardigheden op dit terrein. Minder dan de helft vindt dat ze voldoende kennis hebben van alle nieuwe marketingtechnieken en middelen. We noteren daarmee de tweede daling op rij – bijblijven blijft buitengewoon lastig.



Marketingblogs (73%), congressen/seminars (66%) en vakbladen (65%, een procent of tien méér dan vorig jaar) zijn de belangrijkste bronnen om de kennis op dit gebied bij te houden of te verdiepen, aangevuld met social media (60%) en collega’s (44%). De rol van de bureauwereld (30%) blijft bescheiden.

Speciaal voor al die marketeers die meer willen weten over de inzet van marketing technology, is er het op 6 december, dat we samen met Crux organiseren. Ondere andere Bart Kuppens (Unilever) en Adam Kelleher (principal data scientist bij Buzzfeed) komen er spreken. Bekijk het en .

De Grote Marketing Enquete 2016 verschijnt volgende week in Tijdschrift voor Marketing nummer 11. Een jubileumnummer, want Tijdschrift voor Marketing bestaan 50 jaar!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie