Sp-acties fraudegevoelig

Bij sp-acties wordt soms heel wat geld weggegeven. En dat verhoogt de kans op fraude. McDonald´s ging onlangs nog de mist in en zijn legio andere voorbeelden van missers. Reden genoeg om bij sp-acties zorgvuldige checks en procedures in acht te nemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar liefst 31 miljoen dollar was er gemoeid met de fraude waarmee McDonald´s eerder dit jaar werd geconfronteerd. De fastfood-gigant had een gerenommeerd sp-bureau ingeschakeld voor een actie met geldprijzen, die zouden worden uitgereikt aan nietsvermoedende gasten van willekeurige McDonald´s-vestigingen. Maar daar kwam weinig van terecht, want het sp-bureau had een netwerk van stromannen en -vrouwen in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat men zelf de geldprijzen in de wacht kon slepen.

Het is niet de eerste keer dat het met dergelijke acties verkeerd loopt. Ooit kwam Hoover in de problemen door aan kopers van stofzuigers gratis vliegtickets te beloven. De respons was onverwacht hoog en dat bracht Hoover in de financiële problemen en mondde zelfs uit in een rechtzaak. Dit soort ´bedrijfsongevallen´ toont aan hoe belangrijk het is om bij de voorbereiding van sp-acties zorgvuldig te werk te gaan en niet te blind te varen op routine of op de reputatie van partners. Controleprocedures en tests vooraf moeten het mogelijk maken om eventuele risicofactoren tijdig in kaart te brengen. En als het dan toch misgaat, is het maar beter om je excuses te maken en je niet, zoals McDonald´s bij het genoemde incident deed, te verschuilen achter de verantwoordelijkheid van het sp-bureau.

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie