Techniek van ondergeschikt belang bij succesvolle CRM-implementaties

Niet de achterliggende technologie, maar een grondig inzicht in bedrijfsprocessen is de belangrijkste factor voor de succesvolle implementatie van Customer Relationship Management (CRM).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een onderzoek van Unisys dat werd gehouden onder 25 Fortune 1000-bedrijven die zich bevinden in verschillende implementatiefases van CRM-projecten.

Volgens het onderzoek vinden bedrijven met een succesvolle CRM-strategie mogelijkheden om effectief cross-selling toe te passen en klantinformatie in het eindproduct te verwerken. Daarnaast blijkt dat procesoriëntatie en een helder gedefinieerde CRM-strategie voorkomen dat bedrijven voor de implementatie worden geconfronteerd met onzekerheden over integratie, kosten en controle. Effectieve CRM-initiatieven stimuleren de verkoop, vergroten de return on investment en zorgen voor een effectieve manier om klanten te winnen en te behouden.‘In de eerste plaats staat het nader bestuderen van bedrijfsprocessen aan de basis van een succesvolle CRM-strategie. Natuurlijk zijn ook hardware en krachtige softwaretools nodig voor het laten slagen van CRM, maar integenstelling tot wat eerder werd verondersteld, zijn deze niet hetbelangrijkst’, zegt Maarten Leeuw, directeur CRM Europa van Unisys.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie