Toepassingsmogelijkheden voor Social media

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het inzetten voor Social media is pionieren, zeker voor veel wat kleinere bedrijven, al is het verrassend en vooral leuk om dat meer kleine bedrijven met Social media bezig zijn dan grote bedrijven. Maar wat zijn dan precies de toepassingsmogelijkheden van Social media binnen de doelstellingen van een bedrijf.....?

Als Social media consultant krijg ik die vraag met grote regelmaat van klanten en relaties. Welnu, Social media hebben een hele hoop toepassingsmogelijkheden! Het wordt echter wel tijd dat iedereen zich realiseert dat Social media geen advertising tools zijn, en dat er nader nagedacht moet worden over andere meer marketingtechnische doelstellingen. Daarnaast mag Social media natuurlijk ook nooit het doel zijn, enkel het middel waarmee een doel bereikt kan worden (we horen nog te vaak zomaar zonder de vraag ‘kunnen jullie een community voor ons bouwen, want dat is toch hot nu?’). Middels ervaring met projecten en theoretische concepten heb ik de onderstaande lijst van doelstellingen geformuleerd waarvoor Social media gebruikt kunnen worden.

Branding

Branding & naamsbekendheid zijn de voornaamste redenen die genoemd worden wanneer Social media wordt ingezet. Toch is dit met name voorbehouden aan de grotere bedrijven, die kunnen investeren in naamsbekendheid en daar veel geld voor over hebben. Maar hoe kan het dan dat uit recent onderzoek is gebleken dat kleine bedrijven juist meer gebruik maken van Social media dan de grote jongens….? Een leuk voorbeeld van een bedrijf dat Social media veelvuldig inzet voor brandingdoeleinden is Nike, met onder andere Nike+.

Public relations

Het onderhouden van public relations kan enorm worden vereenvoudigt door het inzetten en benutten van Social media. Zoek je mensen van de pers, dan is Twitter bijvoorbeeld een erg interessant medium. Ben je op zoek naar invloedrijke bloggers, duik dan de blogwereld eens in.

Informatie delen

Veel bedrijven gebruiken Social media enkel voor het delen van informatie, en kopiëren daarmee in veel gevallen de traditionele communicatie, maar dan op Social media platformen. Kortom, niet de juiste manier. Het heeft weinig zin om enkel informatie te plaatsen zonder de werkelijke interactie/dialoog aan te gaan. Informatie delen kan echter wel een manier zijn om je netwerk op de hoogte te brengen van bijvoorbeeld productupdates en nieuwsitems.

Customerservice

Deze toepassing van Social media zien we steeds meer terug komen….gelukkig! Bedrijven handelen klachten op bijvoorbeeld Twitter en weblogs direct online af, en besparen zo soms enorme bedragen aan telefoonservices enz. Dit kan tevens erg positief werken voor je brandimage. Denk bijvoorbeeld eens aan UPC, dat het negatieve imago rondom het merk netjes wist om te buigen. Nu oogsten ze overal lof vanwege hun webcare team.

Interne communicatie

Een van de grootste kansen in Social media gebruik, maar helaas de minst belichte, is interne communcatie. Uit blijkt dat dit een van de minst populaire toepassingen is, onbegrijpelijk! Ik geloof heilig in de mogelijkheden van interne communicatie door het gebruik van Social media. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een Social intranet, of een Twitterdienst voor intern gebruik.

Klantenbinding

Steeds meer bedrijven beginnen te begrijpen dat Social media zeer goed kunnen worden gebruikt voor het opbouwen en behouden van klantrelaties. Dit is een goede ontwikkeling, aangezien Social media veel geschikter zijn voor bijvoorbeeld klantenbinding, dan voor directe sales/advertising.

Marktonderzoek

Een beetje marktonderzoek dat offline wordt uitgevoerd, of middels uitgebreide online enquêtes, kost al snel € 50.000+. Niet niks natuurlijk, dat kan velen malen goedkoper als je het mij vraagt. Ook voor marktonderzoek zijn Social media enorm goed te gebruiken. Zelf hebben wij ooit voor een kledingfabrikant op Hyves onderzoek gedaan naar de favoriete T-shirtkleuren van de leden. Gevolg: een nieuwe kleur werd opgenomen in het assortiment.

Productontwikkeling

Crowdsourcing, Co-creatie, of hoe je het beestje ook wil noemen, kunnen allemaal meewerken aan je productontwikkeling. De kans is groot dat je klanten beter inschatten waar ze behoefte aan hebben dan jij, dus waarom zou je hun wensen dan negeren? Gebruik je publiek voor productontwikkeling.

Salesondersteuning

Tenslotte komt toch sales nog om de hoek kijken. Ik zeg echter bewust salesondersteuning, en niet direct sales. Voor direct sales zijn Social media absoluut niet geschikt, het gaat om de context. Social media kunnen dus zeker wel de sales ondersteunen, en op termijn sales genereren. Een brandcommunity zou bijvoorbeeld goed kunnen functioneren als ondersteuning voor sales binnen een webshop.

Mocht in nog toepassingen missen, voel je dan vooral niet bezwaard die hieronder te plaatsen. Tevens zijn alle ervaringen met de diverse doelstellingen meer dan welkom.

Deze post is afkomstig van - Weblog voor Online marketing & Nieuwe media

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie