Premium

Topics van De Persgroep gaat stormachtig van start

Eigen nieuwsplatform overvleugelt Blendle al in de eerste maand na lancering.

Bijna een half miljoen mensen hebben in mei gebruikt gemaakt van het nieuwe Topics. Het bereik van het nieuwsplatform van De Persgroep is daarmee in de eerste maand na lancering al ruwweg twee keer zo hoog als dat van Blendle. Dat blijkt uit een anayse van de zojuist gepresenteerde bereikscijfers van GfK DAM.

Volgens de cijfers van Gfk DAM heeft het nieuwe Topics in de eerste maand 475 duizend personen bereikt. Behalve dat het daarmee Blendle nu al overvleugelt, zit er ook duidelijk groei in het aantalgebruikers van Topics gezien de stormachtige start van het nieuwsmerk van Persgroep (zie grafiek). Driekwart van de Topics gebruikers gebruikt de website Topics.nl, een kwart leest artikelen via de app. 

De meest actieveTopic-gebruikers zijn mannen in de doelgroep A/B1 (25-59 jaar). Voor de helft gaat het om mensen die regelmatig titels lezen van De Persgroep (in print en online). De de andere helft bestaat dus uit mensen niet regelmatig een krant van De Persgroep lezen, maar wel interesse hebben in de content. Het concept spreekt dus niet alleen de eigen abonnees aan, maar ook potentieel nieuwe klanten. Interessant is verder om te zien dat er nauwelijks overlap is tussen de Blendle en de Topics bezoeker.

Bereik vs gebruik

Blendle-oprichter Alexander Klöpping laat in een reactie weten de conclusies van het onderzoek niet te onderschrijven. Hij benadrukt dat het bij een nieuwsplatform niet draait om het aantal bezoekers, maar om het gebruik van het platform. En het gebruik van Topics zou 'no way' twee keer hoger zijn. 'Natuurlijk gaan er mensen naar Topic.nl, maar dat is wel echt wat anders dan mensen die het product actief gebruiken. Wij meten bezoekerscijfers niet eens, zo irrelevant is het. Het gaat om de activiteit en het aantal gebruikers.' 

Topics is qua insteek anders dan Blendle, de online kiosk waar je artikelen van heel veel verschillende kranten en tijdschriften bij elkaar vindt. Bij Blendle betaal je losse artikelen per stuk en hoef je geen abonnee te zijn van de betreffende uitgave. Topics is alleen voor abonnees. Toch is er wel enige mate van concurrentie: een Parool-abonnee die regelmatig een los artikel van de Volkskrant of een regionaal dagblad koopt via Blendle, hoeft dat nu niet meer te doen omdat ze al gratis in de Topics NL-app zitten.

Bron: Online bereikcijfers GfK DAM

Klik hier voor de GfK DAM Top 50 van mei 2017.

Advertentie
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie