Usability rules. Zeker bij Narrowcasting

  • Blog
  • 13 February 2007
  • 4b51b370-6fbb-5e07-b913-c79a21596b56
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

door gastblogger Frank Hoen van

Ik verdien al jarenlang mijn brood met het ontwikkelen van nieuwe media en Narrowcasting software.

En boy-oh-boy, wat heb ik vaak grafische ontwerpers een fantastisch stukje technologie 'tot schroot' zien reduceren.

De reden?
Grafische ontwerpers zijn vaak verliefd op zichzelf en hun ontwerpen. Ze 'vergeten' daarbij vaak de eindgebruiker, offeren hem op voor een mooi plaatje.

Veel gemaakte fouten:
- Te kleine lettertjes. Letterlijk het bereik van Narrowcasting schermen reducerend tot nul!

- Te 'Flashy'. Ontwerpers hebben net Flash 'ontdekt' en het duurt te lang voordat de boodschap zichtbaar wordt

- 'Website thinking'. Ontwerpers denken dat ontwerpen voor Narrowcasting schermen hetzelfde is als een webpagina ontwerpen

- Geen rekening houden met de tijd dat de gemiddelde gebruiker voor het scherm staat.

De oplossing?
Zorg dat de eindgebruiker centraal staat en dat je je doelgroep kent. Welke informatie is voor hem ? op het moment dat hij voor het scherm staat ? het belangrijkst? Zorg er tenminste voor dat je weet hoe lang, hoe ver en hoe vaak gebruikers voor je schermen staan.

En wil je het echt netjes doen. Doe dan aan (gebruikelijk bij veel high profile sites en software).

Test of je gebruikers je boodschappen hebben gezien. Test zowel kwalitatief (wat vinden ze ervan), als kwantitatief (kunnen ze zich je boodschappen daadwerkelijk herinneren).

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie