Vrouw: werk aan je merk!

Edith Dohmen en Marian Spier over de voordelen van de vrouw als sterk merk.

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in hoge functies. Drie feministische golven later is de strijd niet gestreden. Na Aletta Jacobs, die onvermoeibaar talloze podia beklom, schreef Joke Smit haar vingers stuk op talloze manifesten. Tijdens de derde golf in de negentiger jaren zijn het met name ex-moslima’s zoals Ayaan Hirsi Ali die telkens het debat over zelfontplooiing, keuzemogelijkheden en discriminatie aanzwengelen.

Maar met de carrièreplanning van de moderne vrouw is nog steeds van alles mis. Nancy Poleon ergerde zich aan het overschot van mannen op congrespodia en ondernam actie. Poleon (eigenaar BrandedPersonalities en hoofd pr bij TEDxAmsterdamwomen) ontwikkelde een voor vrouwelijke professionals en ondernemers. Edith Dohmen (eigenaar en ) en Marian Spier (organizer spreken tijdens het eerste seminar ‘Ontdek de voordelen van jezelf als een merk’.

‘Veel vrouwen durven niet zichtbaar te zijn’, zegt Dohmen. ‘Een eerste vereiste voor een goede personal branding.’ Ze werkte jarenlang als styliste voor verschillende modebladen en heeft nu succes met haar fashionblog voor vrouwen met een plus-size. ‘Veel vrouwen vinden het al eng om op te vallen met gedurfde kleding, hoge hakken en rode lipstick. Opvallen door middel van inhoud is ook spannend, dus doen ze het niet. Jammer, zo blijft veel vrouwelijke potentie verborgen.’

Gezin

Gebrek aan lef is niet het enige. Zorg voor het gezin blijft de grootste spoiler als het gaat om het maken van een glansrijke carrière. Spier merkt dat ook. ‘Op topposities zie je nog steeds weinig vrouwen. In raden van bestuur moet je ze met een loep zoeken en dan zijn het vaak ook nog eens keiharde vouwen die meedraaien in dat ouderwetste maar nog steeds gangbare old boys network. Prestatiedwang, werkweken van honderd uur, dat houden er maar weinig vol.’

Volgens Spier is het zich wel of niet durven laten zien het probleem niet. ‘Vrouwen hebben simpelweg geen tijd voor een topbaan.’ Ze rekent: ‘van 25 tot 38 jaar zit een vrouw in het middlemanagement. Zodra het topmanagement in zicht komt, als een vrouw tussen de 38 en 45 jaar is, zorgt het gezin voor het moeilijke balanceren met tijd. Vrouwen steken dan niet genoeg energie in hun netwerken en hun loopbaan en haken af.’

Rolmodel

Goede rolmodellen zijn belangrijk, daar zijn de twee dames het over eens. Omdat een vrouw zich doorgaans veel aantrekt van wat haar omgeving ergens van vindt, is het belangrijk om goede voorbeelden te hebben. Dohmen’s rolmodel was heel dichtbij. ‘Mijn moeder werkte fulltime en plande haar werk heel strak. Ze leerde me om niet afhankelijk van een man te zijn en te doen wat ik leuk vind.’

Spier: ‘De een kijkt altijd naar de ander. Het is belangrijk dat vrouwen zich kunnen optrekken aan een rolmodel.’ Ze vindt het een groot probleem dat vrouwen in leiderschapsrollen niet vaak in de spotlights staan. ‘Die zou je meer in sprekersrollen moeten zien.’ De bal ligt bij redacties en congresmanagers, want op hun lijstjes met keynotes staan overwegend mannen. ‘Het is onzin dat vrouwen slechte sprekers zijn. Ze worden gewoon te weinig gevraagd. Hoe kun je ooit ergens in uitmunten als je de kans niet krijgt je te oefenen? Meer vrouwen voor het voetlicht betekent meer aansprekende rolmodellen.’

Do’s en don’ts

Een goede personal branding is dus onontbeerlijk. Wat moet de vrouw doen en misschien belangrijker: wat moet ze laten?

Spier: ‘Don’t be a man! Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Wel doen: authentiek zijn. Ken je vak. Als je een merk wilt zijn: bereid je goed voor en kom ijzersterk voor de dag. Ga na of je überhaupt jezelf wilt branden. Het is niet voor iedereen weggelegd en daar is niets mis mee.’

Dohmen: ‘Per se niet: mannen na doen. Hoe vrouwelijker hoe beter zou ik haast zeggen. Blijf dicht bij jezelf. Goede eigenschappen van mannen kopiëren is wel handig. Mannen zijn minder afgeleid en minder beïnvloedbaar, kwaliteiten die de vrouwelijke sekse een heel end op weg kunnen helpen in het neerzetten van zichzelf als merk. Laat jaloezie en onzekerheid achterwege, het houdt je alleen maar tegen. We zijn sterk in inleving, intuïtie en emotie, dus buit dat uit. Waak over je uiterlijk en durf ergens voor te staan. Als het even kan op hoge hakken en met rode lipstick.’

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie