Hoog tijd om te inspireren en uit te dagen met spraakmakende cases

Door inspiratie te delen, kunnen we onze creatieve kijk op de wereld verbreden en worden maatschappelijke problemen inzichtelijk.

door Jordi van de Bovenkamp

Ik heb het geluk dat ik het land door mag reizen om over mijn werk te praten. In een presentatie van een klein uur vertel ik dan over het werk dat we maken met Boomerang Agency. Maar óók over mijn voorliefde voor het maken van reclame heden ten dage. Daarbij passeren veel voorbeelden van werk van andere bureaus de revue. Met andere woorden: ik heb geen last van het not-invented-in-our-kitchen syndroom wat een veel voorkomend virus is in de reclamewereld. 

Het delen van mooie cases voor een publiek wat veelal niet werkzaam is in onze branche is enorm mooi om te doen. Het is voor sommige mensen soms letterlijk een eye-opener die maakt dat ze anders naar de dingen om zich heen gaan kijken. Deze frisse blik is niet alleen onmisbaar wanneer je content maakt, maar óók wanneer je een lastige meeting in gaat of een weekendje weg plant met je vrienden. Je komt hierdoor op ideeën die je voorheen zou hebben afgedaan als te ingewikkeld of onhaalbaar. 
 

Inspiratie delen

Daarom ben ik groot voorstander van het pro-actief delen van mooie, slimme en unieke cases met eenieder die het maar horen wil. Zoals een mooi gezegde luidt; give praise where praise is due. Of je nu zelf de maker van die toffe campagne bent of niet. Door inspiratie te delen, kunnen we onze creatieve kijk op de wereld verbreden, en worden maatschappelijke problemen inzichtelijker en bespreekbaar. Zo was daar deze actie van de Duitse supermarktketen Edeka; een case die binnen de reclamewereld als een lopend vuurtje ging - mede door het winnen van tien Leeuwen in Cannes. Buiten het reclamewereldje kent bijna niemand dit verhaal, en dat is zonde. 

De moderne mens heeft steeds meer tools binnen handbereik om zich te uiten. Zo heeft Instagram inmiddels meer filters dan Photoshop in de begindagen en kun je van de content op je Tinder profiel bijna een speelfilm maken. In deze interessante ontwikkeling zie ik voor onze branche de nobele taak weggelegd om mensen te inspireren en uit te dagen met spraakmakende cases. Met méér creativiteit wordt de wereld (of je achtertuin) namelijk echt een betere plek. 
 

Hongerige zaal

Kortom; laten we momenten realiseren waar we de rest van Nederland trakteren op de mooiste projecten die we te bieden hebben. Waar we vragen beantwoorden en de discussie kunnen aangaan. Want het mag dan wel allemaal ‘invented in our kitchen’ zijn, het wordt hoog tijd die lekkere gerechten uit te venten naar een hongerige zaal vol nieuwsgierige medemensen.

Jordi van de Bovenkamp (1983) is creative director bij Boomerang Agency.

Advertentie

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jeroen Flink
Zo fakking trots op jou!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie